Jeg tenner et lys for oss når vi har negative tanker og er skeptisk til om om andres handlinger er like kristne eller gode som våre egne handlinger, praksis og liv, og ber om at Gud må bløtgjøre våre hjerter slik at vi kan utdele gode ord til våre medmennesker, oppmuntre dem og takke dem, istedenfor å spre negative tanker og skeptisisme.
For når vi tenker negativt om vår søster eller broder, eller ikke klarer å unnskylde dem eller tenke så godt om dem som vi burde, trenger vi å bli oppvarmet av Guds kjærlighet og nåde.
Kjære Gud, hør den bønn som jeg ber, for Jesu skyld, og please, ikke irritert deg over lystenningen!
Og takk for at du kjære Gud sender gode mennesker på vår vei, som unnskylder oss og taler godt om oss!
Nordlending, nå skrev jeg nettopp min første kommentar her for IKKE å påpeke og skrive "negativt om andres handlinger og spre negative tanker og skeptisisme", slik du skriver, men KUN ta for meg rent læremessig hva Bibelen sier om "å tenne et lys" for noen.
Jeg har på ingen måte til hensikt å si noe negativt om de som tenner et lys for andre, hva andre gjør eller ikke gjør bryr jeg meg svært lite om, og irritert er jeg derfor over hodet ikke. Det er ikke mennesklige følelser jeg tar opp, men hva Bbelen rent læremessig sier, og jeg kan ikke se at den sier noe om å tenne lys for noen.
Men at vi har føleser og kan bli fornærmet, det har jeg full forståelse for, også din reaksjon på det jeg skriver, jeg er da et menneske med følelser jeg også. Men etter mitt syn er det et godt utgangspunkt for en kristen diskusjon å skille sak og følelser, spesielt når man skriver et innlegg på et kristent diskusjonforum, som dette jo er. Da må det etter mitt syn være lov å se saklig på hva Bibelen sier om det temaet ditt innlegg handler, derfor blir jeg heller ikke fornærmet over det du skriver.
Det var ikke uten grunn jeg i min første kommentar nevnte sendebrevet i Efesus i Åpenbaringsboken, jeg tror det "å tenne lys" vil vi kunne få svar på der og vil derfor siterer litt fra hva Øivind Andersen skriver i en bok, kommer tilbake til det. Å lese eller høre hva andre mener er i alle fall både læreikt og nyttig for meg, selv om jeg ikke skulle være enig med dem i ett og alt, etter mitt syn er det mange som har fått "ører til å høre hva Ånden sier"...ører har vi alle, men ikke alle har ører til å høre like godt kanskje?
Viser ellers til min forrige kommentar til StiigR og håper du har forståelse for det jeg skriver der.