Hei
Har du, ja du ja nokon gode kake oppskrifter, eller andre gjærbakst og bakevare oppskrifter
som du har lyst til å dele med oss. Ja kanskje du har ei anna oppskrift av noko du lager som
du likar.
Eg likar meg til tider på kjøkkenet, men ingen kokk så må nok ha *boka* mi
med oppskriftene å følge den slavisk. Men blir no godt det også..
Men eg vil fylle oppskrift boka mi med deilige retter, kaker, brød,saft osv osv osv
så kom gjerne med tips og gode oppskrifter som du bruker.
God kveld Bygdekar:-).
helt konkret oppskrift har jeg ikke men noen forslag.
1.stek først noen pannekaker og når det er gjort så ha passelig mengde med plukkfisk som man ruller rundt og
legg noe hvitost over og gratinere det hele en stund til det er passelig smeltet.
2.er man lei av brus eller "kommunevann" så kan man f.eks fylle en 2 liter med vann og ha en
ca 6-7 tabletter med C-vitamin i og få en frisk smak i.
3.grøtrester pleier det å bli til tider og det beste man kan gjøre er å ha i vaffelrøra eller i pannekakerøra.
kort fortalt så kan man ha det meste i de.
det går forresten fint ann å blande i rømmegrøt i vanlig grøt og omvendt.
4.har du f.eks rester av pinnekjøtt og kraft i fra den så går det fint ann å blande den i suppe og lapskauspose
som du får kjøpt i butikken.
5.har du prøvd å spise hjemmelaget riskrem med f.eks krumkaker ved siden av...?
det annbefales:-).
6.man har en middagsrett som heter småsteik som annbefales.
først steker man kjøttet i passelige småbiter avkjøles så deretter og fjern da fettlaget da det ikke er så sunt
når det kommer i fra sauen. så
deretter kok det i brunsaus og servere det med kokte poteter,ertestuing og grønnsaker.
7.hvis det ennå er å få tak i så vil jeg annbefale noe som heter Mandelkjernepuddig og
der kan man gjerne ha oppi mere f.eks mandler ved slutten av koketiden.
8.når det gjelder de brustabletter så er det nokså stor prisforskjeller men gjerne ta kontakt for å høre
om det.
det var dette jeg kom på i farten det er en risikosport å fabulere om mat på denne tiden av døgnet:-).
For de som lurer på hva plukkfisk er;
lag først hvitsaus og deretter ha oppi rester av f.eks kokt torsk og småkok i noen minutter.
dette kan også serveres alene med kokte poteter,gulrøtter og kan krydres litt med karri.
når man koker gulrøtter/grønnsaker så ikke kast vannet da det inneholder mye næring og
kan også avkjøles for det smaker også godt:-).