Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 24.08.2023 av Anonym.
Nådegavene. Fungerer disse i dag?
Paulus snakket om nådegavene i 1.Kor.12. Fungerer disse i dag eller døde de ut med den siste apostel?

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 25.08.2023 av Anonym
1. Kor. 13 handler om kjærligheten, agape kjærligheten.
For å si noe om hvor viktig kjærligheten er sier Paulus i vers 8-10 at alle nådegaver skal opphøre når det fullkomne kommer (altså fremtid). Så lenge troende lever på jorden er nådegavene for å bygge opp Kristi kropp. Det fullkomne er selvsagt Jesus Kristus, og når vi blir som ham.
Når vi er døde, eller når Jesus har kommet tilbake, etter trengselstiden, da har vi selvsagt ikke bruk for nådegaver (men, de trengs virkelig under trengselstiden).

Med en falsk Jesus, som JV dessverre tror på, så vil ingen av dem bli døpt i ånden, og dermed vil de ikke se nådegavene i deres menigheter, derfor må de foreta justeringer og spesielle tolkninger av skriften for å få deres erfaringer (manglende) til å "stemme" med Guds ord. Deres syn på 1. Kor. 13, 8-10(12) er et slikt eksempel.
Det virker som de bare blir opplært i bibelen og bruker den som en slags mantra, uten at de har noe personlig forhold til det egentlig. Fullstendig menneskestyrt og de ser ikke denne åndelige forblindelsen selv...
Anonym
#2. Postet 25.08.2023 av Anonym
Svar til Compaq. Du skriver her at de miraklene Jesus gjorde bare var av midlertidig verdi,og at dem han helbredet ble syke igjen med tiden??Hvor i Bibelen står det??
Alle dør en dag,men det vil ikke si det samme som at det skjer pga sykdom.
Anonym
#3. Postet 25.08.2023 av Anonym
Nei, Paulus kunne ikke miste noe han aldri hadde...
Det er Jesu Kristus har "evnen" til å helbrede.
Noen merkelige konklusjoner denne pastoren trekker...
Anonym
#4. Postet 26.08.2023 av Anonym
Ef 6, 12 "For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i denne tidsalders mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet".

Vil bare minne om dette, det går ikke på person...

Det er 9 åndelige gaver/nådegaver nevnt i 1. Kor. 12, 7-11.
Noen mener det er mange andre gaver nevnt i NT, men ut fra de 9 så kan jeg personlig vitne om at jeg har sett/erfart disse:

Kunnskapsord, helbredelser, profetisk gave, forskjellige slags tunger og tydning av tunger.
Litt usikker på visdomsord..
Titals-tusen født på ny troende i Norge kan nok vitne om noe tilsvarende vil jeg tro.
Å påstå at gavene ikke er i funksjon i dag kan i beste fall tilskrives uvitenhet og i verste fall en satanisk løgn!

Jeg må innrømme at jeg blir lettere provosert når noe forsøker å bruke bibelens tekster til å bevise at nådegavene ikke er i funksjon i dag. Når noen av de samme prøver å tilskrive åndens gaver til satan, noe som jeg personlig har opplevd i diskusjoner, ansikt til ansikt med JV, da blir man både forundret og oppgitt....det åndelige har selvsagt ikke forandret seg på 2000 år..

De som går i en menighet der ingen er døpt i ånden vil ikke se noen nådegaver i funksjon.
Men, det finnes i alle fall et unntak. Gud benytter noen ganger født på ny troende som ikke er døpt i ånden til helbredelser ved bønn. Relativt kjente bibelutleggere som bl.a. Derek prince og Smith Wigglesworth vitner om dette. Om det er helbredelser uten at selve "gaven" er i funksjon eller ikke...hvem vet. Hva man kaller det er ikke så viktig som at Guds nåde er grenseløs og ubeskrivelig.
Anonym
#5. Postet 26.08.2023 av Anonym
doggidogg2

Når jeg vitner om nådegavene så mener du jeg er en forvirret person som innbiller meg ting, eller mener du jeg er en som lyver?
Anonym
#6. Postet 26.08.2023 av Anonym
Nådegavene virker i dag.

Gleder med når gaven utvikles og tas i bruk, det motsatte er å grave ned talentet.

Lurer litt på hva ånd mennesker drives av når de bruker bibelen til å bortforklare bibelen.
Anonym
#7. Postet 27.08.2023 av Anonym
Jeg vil ta spørsmålet ditt Synnøve, noe videre

Tjenestegavene opphørte de med siste apostel?

Om de opphørte med siste apostel(utsending) så finnes verken hyrde eller lærere idag?

Om hyrden og læreren ikke finnes i dag, da vil det være naturlig å tenke at nådegavene heller ikke finnes!

Ef 4:11 Han er det som ga noen til apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere, 12 for at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme, 13 inntil vi alle når fram til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde.

Er vi allerede kommet frem til enheten i tro på Guds Sønn???
Anonym
#8. Postet 27.08.2023 av Anonym
Vi lever i fortsettelsen av apostelgjerningene. Ingen nåde - eller tjenestegaver har falt bort.

Compaq
Nettopp, når gavene har tjent sin hensikt vil de også opphøre.
Jeg anbefaler at du tar dette opp med de eldste i JV;
Hvorfor står vi (JV) for en lære om dette som står direkte imot Guds ord.
Anonym
#9. Postet 27.08.2023 av Anonym
JV som kommenterer i dette innlegget driver med en helt forkastelig vranglære om det meste. De påstår til og med at Jesus og erkeengelen Mikael er den samme. Det sier jo sitt.
Anonym
#10. Postet 28.08.2023 av Anonym
Compaq
Du skriver at kristenheten knytter forbindelser med denne verden. Hva mener du med det?
At vi ikke følger menneskebud fra vakttårnet kan vel ikke være det du mener?
annonseRadio 3:16