hildemar sier: Ønsker alle en fin julehøytid :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 23.09.2023 av Anonym.
"Brith: Jeg fikk angst etter demonutdrivelse
NÅR JEG SER TILBAKE, ER DET HELT VILT HVORDAN DE VOKSNE BEHANDLET OSS I PINSEMENIGHETEN, sier Brith som vokste opp i den norske pinsebevegelsen. Det var gjerne tre-fire digre mannfolk som sto over meg og ba." En artikkel fra Dagbladet Pluss i 2016, sist oppdatert 2019.

Britt forteller at hun som barn ble utsattt for såkalt demonutdrivelse. I dag er hun psykiatrisk sykepleier, og opptatt av å hjelp andre....Brith Dybing (55) har mastergrad i diakoni, der hun forsket i :"Troen som ble en byrde. Hvilke hjelp trenger mennesker som har vært i usunne religiøse miljøer?"

Hun er lokalpolitiker, sitter i den frivillige hjelpeorganisasjonen Hjelpekilden, har arbeidet som frivillig i Kirkens Bymisjon i mange år.....

https://www.dagbladet.no/nyheter/nar-jeg-ser-tilbake-er-det-helt-vilt-hvordan-de-voknse-behandlet-oss-i-pinsemenigheten/63944404

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 23.09.2023 av Anonym
Trenger du utfrielse og legedom, så vil jeg varmt anbefale Ellel Ministries.

Teologien er solid og sunn, den har heller ikke blitt endret siden de startet i 1986.

De hjelper mennesker som er under demonisk kontroll, til å komme ut i frihet
Anonym
#2. Postet 23.09.2023 av Anonym
NÅR JEG SER TILBAKE, ER DET HELT VILT HVORDAN DE VOKSNE BEHANDLET OSS I PINSEMENIGHETEN, sier Brith som vokste opp i den norske pinsebevegelsen. Det var gjerne tre-fire digre mannfolk som sto over meg og ba." En artikkel fra Dagbladet Pluss i 2016, sist oppdatert 2019.

Britt forteller at hun som barn ble utsattt for såkalt demonutdrivelse. I dag er hun psykiatrisk sykepleier, og opptatt av å hjelp andre....Brith Dybing (55) har mastergrad i diakoni, der hun forsket i :"Troen som ble en byrde. Hvilke hjelp trenger mennesker som har vært i usunne religiøse miljøer?"

Hun er lokalpolitiker, sitter i den frivillige hjelpeorganisasjonen Hjelpekilden, har arbeidet som frivillig i Kirkens Bymisjon i mange år.....

https://www.dagbladet.no/nyheter/nar-jeg-ser-tilbake-er-det-helt-vilt-hvordan-de-voknse-behandlet-oss-i-pinsemenigheten/63944404
Svar til DOGGIDOGG.

Med å dra dette innlegget frem her,så mener du altså at dette er "VANLIG" praksis innen forskjellige pinsemenigheter i Norge i dag???

I 2016 var denne dama 55 år,dvs at hun nå er 62 år.
Hun sier her at hun var et barn, og da var hun sannsynligvis på møter på 1960 tallet da dette skulle ha skjedd,
i en eller annen menighet.

Jeg synes det er rart at hun kommer med dette til Dagbladet ca 50 år etterpå??

Siden hun var et barn på den tiden,så var hun sikkert med sine foreldre der.

Da lurer jeg på hvorfor ikke de tok grep, dersom hun ble nærmest overfalt av flere voksne menner og ble "mishandlet"??

Hva er i tilfellet motivet hennes med å sverte sine egne foreldre på samme tid,med at ikke de kunne beskytte sitt eget barn??

En ting er sikkert! På "vanlige" pinsemøter i Norge, så praktiseres IKKE demonutdrivelser av barn og jeg for min del har aldri vært på et møte i løpet av de 40 årene jeg har vært kristen,sett noe til det praktisert på voksne heller.

Antakelig, fordi det har aldri kommet noen på disse møtene som har vært demonbesatte.

Om noen er det i tilfellet,så finner du dem vel heller på eneceller i de værste fengsler,og på lukket psykiatrisk avd., lagt i reimer,så ingen av dem kan skade hverken seg selv eller andre.?

Det du er ute etter her,er å skape et inntrykk av at medlemmene i pinsebevegelsen er en "haug med galninger"??

Du får som sagt i mitt tidligere svar her, heller ta deg en tur innom disse menighetene der du bor, og se selv hva som foregår og ikke.

Hun kan heller ikke ha fått "totalt angst" for "pinsevenner" siden Kirkens Bymisjon,som hun frivillig jobbet i, også samarbeider med disse.
Anonym
#3. Postet 27.09.2023 av Anonym
Svar til DOGGIDOGG.

Med å dra dette innlegget frem her,så mener du altså at dette er "VANLIG" praksis innen forskjellige pinsemenigheter i Norge i dag???
I 2016 var denne dama 55 år,dvs at hun nå er 62 år.
Hun sier her at hun var et barn, og da var hun sannsynligvis på møter på 1960 tallet da dette skulle ha skjedd,
i en eller annen menighet.
Jeg synes det er rart at hun kommer med dette til Dagbladet ca 50 år etterpå??
Siden hun var et barn på den tiden,så var hun sikkert med sine foreldre der.Da lurer jeg på hvorfor ikke de tok grep, dersom hun ble nærmest overfalt av flere voksne menner og ble "mishandlet"??
Hva er i tilfellet motivet hennes med å sverte sine foreldre på samme tid,med at ikke de kunne beskytte sitt eget barn?? Hvis dette var så traumatiskt,så har hun jo hatt minst femti år på å komme seg etterpå og glemt hele greiene??
PR kåt og oppmerksomhet syk kanskje??

.........................
.
Når et offer blir den skyldige.
Anonym
#4. Postet 27.09.2023 av Anonym
Når et offer blir den skyldige.
goggigogg. Svar #3.

Siden du nå er 71 år selv,så vet du nok hvilken menighet på den tiden det gjaldt,og hvem som var ganske kjent for de fleste. og som ikke alle pinsevenner i den tiden var enige i alt med.??

Jeg kan jo tenke meg det, uten å nevne noe navn. men var aldri noen gang på disse møtene selv.

Uansett, så har ikke dette med noen pinsemenighet i dag å gjøre,så skjønner ikke helt hvorfor du skulle dra dette gamle innlegget inn her fra Dagbladet i 2016. om noe skulle ha skjedd på ca 1960 tallet.??

Hjelpeorginisasjonen "Hjelpekilden" som hun nå jobber i og som ble opprettet i 2012,er for hjelpe mennesker som er i en bruddprosess med mindre lukkede sekter,pietistiske og fundamentalistiske miljøer,som opplever det vanskelig også med press fra disse.

Hjelpekilden har medlemmer og brukere med bakgrunn og trossamfunn som Jehovas Vitner,Mormonkirken,Mariasøstrene,Guds Menighet,Brunstad Kristelige Menighet.

De samarbeider også med Røde Kors med tiltak rettet mot innvandrermiljøer, når det blant annet gjelder tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.

Dette har altså ingenting med "vanlige" pinsevenner å gjøre!
Anonym
#5. Postet 27.09.2023 av Anonym
Ut i fra hva doggidogg har skrevet her tidligere under andre navn så er det kanskje han som trenger demonutdrivelse.. No nice way to say it. Men det er ikke noe å skamme seg over. Jesus er jo utfrieren.
Anonym
#6. Postet 28.09.2023 av Anonym
Ut i fra hva doggidogg har skrevet her tidligere under andre navn så er det kanskje han som trenger demonutdrivelse.. No nice way to say it. Men det er ikke noe å skamme seg over. Jesus er jo utfrieren.
Svar til LS82 :)

Problemet til Doggidogg,goggigogg (eller doggigoggi som vi heller kan kalle ham heretter) :)
er, at han tror sikkert demonene også døde ut med den siste Apostel akkurat som han mener om nådegavene.

Det hadde jo vært flott i tilfellet for alle mennesker som har levd, og fremdeles lever i ettertid, om Apostlene hadde tatt "knekken" på dem alle sammen. :)

Skjønner ikke da hvorfor han har så "angst" for pinsevennene? :) (de "skumle"demonutdriverne) :)

Noe "rart" er det i hvertfall med denne mannen, som stadig skifter "navn" her inne og kverulerer med de fleste i nesten alle innlegg, uansett hva sakene gjelder.

I tillegg så sitter han så "fast" i DGT så han skjønner ikke Det Nye.
Anonym
#7. Postet 28.09.2023 av Anonym
"kanskje"??? Er du ikke sikker? "Jesus er jo utfrieren"...og hvem står det skrevet om? Du er KANSKJE ikke sikker på det heller?
Spar meg for dine hersketeknikker.
Anonym
#8. Postet 28.09.2023 av Anonym
goggigogg. Svar #3.

Siden du nå er 71 år selv,så vet du nok hvilken menighet på den tiden det gjaldt,og hvem som var ganske kjent for de fleste. og som ikke alle pinsevenner i den tiden var enige i alt med.?? Jeg kan jo tenke meg det uten å nevne noe navn. men var aldri noen gang på disse møtene selv.

Uansett så har ikke dette med noen pinsemenighet i dag å gjøre,så skjønner ikke helt hvorfor du skulle dra dette gamle innlegget inn her fra Dagbladet i 2016. om noe skulle ha skjedd på ca 1960 tallet.??

Hjelpeorginisasjonen "Hjelpekilden" som hun nå jobber i og som ble opprettet i 2012,er for hjelpe mennesker som er i en bruddprosess med mindre lukkede sekter,pietistiske og fundamentalistiske miljøer,som opplever det vanskelig også med press fra disse.

Hjelpekilden har medlemmer og brukere med bakgrunn og trossamfunn som Jehovas Vitner,Mormonkirken,Mariasøstrene,Guds Menighet,Brunstad Kristelige Menighet.

De samarbeider også med Røde Kors med tiltak rettet mot innvandrermiljøer, når det blant annet gjelder tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.

Dette har altså ingenting med "vanlige" pinsevenner å gjøre!
Din tirade mot hun som fikk angst taler for seg selv.

Så må jeg få minne deg om at det er du selv som minst 2 ganger har nevnt at pinsebevegelsen er den mest hurtigvoksende bevegelsen i verden, nå med ca 6-700 mill medlemmer og som har sitt utspring fra The Azusa Street Revival (gjenoppstandelse av 2. pinsedag).
Studer litt på internett hva som foregår i slike menigheter i en del land i dag, feks i Afrika. Men du prøver nå å koke det ned til din egen menighet og "vanlige" menigheter her i Norge. På youtube har jeg sett møter fra din egen menighet. Om det ser aldri så fint og hyggelig ut, mener jeg fortsatt at den forkynnelsen som foregår der, ikke er rett. Vi kan ikke gjøre Jesu lære til Israel om til en lære for oss troende i dag. Det er det dette dypest sett handler om. Så får du bare fortsette med dine hersketeknikker og latterliggjøring, det også taler for seg selv, og det spiller ingen rolle for meg.
Anonym
#9. Postet 28.09.2023 av Anonym
Svar til deg Doggigoggi #8.

Her har du sitert mye FEIL ang. hva jeg skal ha skrevet.

For det første,så har jeg aldri sagt at Pinsebevegelsen har 6-700 millioner tilhengere.

Alt jeg skrev om denne,hentet jeg opplysninger fra Store norske leksikon,der det står 500 millioner og at det i dag er det sterkest voksende trossamfunnet på verdensbasis.bla.

Omtrent en tredjedel av alle kristne i verden tilhører den pinsekarismatiske bevegelsen.

Disse opplysningene står Hallgeir Eldstad for,professor i kirkehistorie,ved universitetet i Oslo,noe som jeg også poengterte i et svar til deg tidligere.

Da beskyldte du meg for hersketeknikk med å nevne dette??

Som sagt så var det ikke mine ord, men han sine og som du kan google selv.
Han er som jeg har sagt tidligere her inne til deg, også prest i Den norske Kirke,så hvorfor skulle han gi ut noen feil opplysninger om dette i tilfellet??

Så du mener at nådegavene Paulus snakket om,fikk sin 2.oppstandelse i Azuza Street på 1900 tallet??Har da hørt om andre historier fra 1700 tallet om akkurat det samme.

Sannheten er at nådegavene har aldri oppstått igjen etter Apostlenes tid, fordi de aldri har dødd ut slik som du påstår.

Du har aldri kunnet henvise til et eneste Skriftssted som kan bekrefte din påstand her inne før, når du har blitt spurt direkte om det.

Det er mange andre her inne som også har motsagt deg flere ganger ang det her under "Nådegavene",og som har vist at du tar helt feil,og som du da beskylder for å drive med hersketeknikker.

Nå har jeg aldri vært på møter i Afrika,og det har nok ikke du heller.

Men det er da flere andre i Norge som har vært,bla annet Håkon Fagervik,som er veldig kjent innen kristenheten i dette landet og som du sikkert også vet hvem er?

Han har fortalt hvordan det var, med å være med på møter med den tyske evangelisten Reinhard Bonke,som er veldig kjent over mesteparten av verden.

Han snudde omtrent hele Afrika opp ned med sine korstog der nede og som samlet millioner av mennesker i møtene sine, som ble holdt utendørs.

Der skjedde mirakler og mange helbredelser som du kan se på Youtube.

Reinhard Bonke døde i 2019, men Daniel Kolenda har overtatt og akkurat det samme skjer enda der nede.noe du også kan se på Youtube.

Forts.
Anonym
#10. Postet 28.09.2023 av Anonym
Fortsettelse av #8 til doggigoggi.

Kan jo nevne i denne sammenhengen,at Reinhard Bonke hadde mange "forbedere" med seg på sine korstog i Afrika.

Lederen for dem alle,var ei tysk dame som også er ganske kjent for de fleste,ble invitert til å lede et møte på Sørlandet.

Noen av nådegavene fungerte gjennom henne på dette møtet.

Der ble blant annet, min datter helbredet som var 2,5 år den gangen, for nå over 30 år siden,som jeg har fortalt deg om før her inne, under "Nådegavene".

Det kalte du et "eventyr", og som i tillegg bor langt opp i Sogn og Fjordane, ca 60 mil unna den gangen??

Det er i tilfellet dine ord,mens mange andre er vitner til at det skjedde.
Heldigvis så er dette et sant "eventyr" som aldri har tatt slutt :):)

Når det gjelder latterliggjøring av noen,så var det du som først begynte med det ang meg,noe som sikkert de fleste har fått med seg her inne,som har fulgt med på mitt innlegg ang "Nådegavene". Der du nå går innunder skrevet av "anonym".

Du kan være veldig frekk og spydig mot andre her inne også,når noen sier deg i mot. Det forteller en del om deg.

Jeg har aldri nevnt her inne hvilken menighet jeg gikk i, eller nå går i,så det er bare noe du har funnet på her nå i ditt siste svar.

Men det som du kanskje ikke vet,er at her på Sørlandet hvor jeg bor,så er det mange menigheter rundt om i alle byene og bygder,noe som gjør det lett for alle som vil gå på møter å komme seg dit, uansett hvor de enn bor.

Sørlandskysten kalles "Bibelbeltet" av folk flest,nettopp pga dette og at de fleste har vært i alle år.

Til slutt her, ang denne dama,som du la ut fra Dagbladet i 2016,så synes jeg fortsatt at det er rart,og skjønner ikke helt motivet hennes,med å komme med dette til en avis ca 50 år i ettertid?

De barna hun snakker om, inkl. henne selv,er nå 60-70 år gamle.

Det er i tilfellet ingen barn å hjelpe lenger fra disse møtene,fra en spesiell menighet som var på den tiden,og mange av de som var ledere der, er nå døde for lengst.

Som sagt,så dreier det seg om noen helt andre folk som trenger hjelp i dag, og som har behov for å kontakte "Hjelpekilden" som hun nå jobber i.

Opplysningene ang det som jeg har skrevet i #4,kan du også finne i Store norske leksikon,fagansvarlig for interresseorginisasjoner,Olav Garvik.
hildemar sier: Ønsker alle en fin julehøytid :)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16