Jesus er den sanne tilbederen. Den som tilber Gud som Jesus, tilber Gud i ånd og sannhet.
Jesus ofret sin kropp til Gud.
Rett før Jesus ofret sin kropp og sitt blod, lot han disiplene spise og drikke hans kropp og blod. For at også de skulle kunne få delta i den sanne tilbedelsen av Gud.
AndersW.
Det går ikke an å tilbe Gud i Ånd og sannhet, uten ved Den Hellige Ånd som tar sin bolig i alle pånyfødte troende.
I samme øyeblikk der et menneske "tar i mot Jesus /blir frelst, så føder Gud dem på nytt.
Det er DHÅ i oss som skaper denne tilbedelsen i vårt hjerte/ånd, og ikke oss selv.
Jesus bor ved troen, ved DHÅ i våre hjerter.
Vi kan ikke dømme Compaq her inne med å si at han ikke er frelst, men noe han vet selv hvis han har "tatt i mot Jesus" blitt frelst/født på ny.
Den Hellige Ånd vil da vitne i sammen med hans ånd at han er Guds barn. (Rom.8:16).
Det er ingen som blir frelst/født på ny av å ta nattverd, men er et måltid for de som allerede er blitt det.
Den tilbedelsen som DHÅ skaper i oss, kan vi leve i hver dag uansett hvor vi befinner oss, og helt uavhengig om vi tilhører en menighet/kirke her nede.
Derfor er det også mye lovsang i ånden i tunger som synges ut i tilbedelse, av dem som er Åndsdøpt og som har fått tungetale. (1.Kor.14:15.).
Husk at Paulus underviser om at det finnes flere ulike slag av tungetale. (1.Kor.14.)
De som ikke har fått denne nådegaven, tilber på et jordiskt språk som de selv skjønner og som er likefullt en tilbedelse som kommer innvendigifra DHÅ.
Uansett så er det fint med både musikk og tilbedelse i kristne forsamlinger også, og DHÅ tiltrekkes der Jesu navn blir opphøyet, noe som også er en av hans oppgaver fremdeles på denne jorden.
Den Hellige Ånd kan både komme over en hel forsamling på en gang, på samme tid som han "bor" inni i de troendes pånyfødte ånd.
Når han kommer med sitt nærvær, så kan alle "kjenne" det hver enkelt som er tilstede i hele atmosfæren som er der og det er gjerne da det først skjer ting.
Jesus feks. hadde DHÅ i sin ånd da han var her på jorden, men fikk kraften til å gjøre under og mirakler først da DHÅ kom over ham.
Apostlene fikk heller ikke kraften til å gjøre det de skulle før DHÅ kom over dem på pinsefestens dag.
I Salmenes bok kan vi lese om David feks. som levde i mye tilbedelse med lovsanger/tilbedelse og spilte på harpen sin, også da han var ute og passet på sauene sine.
I GT var DHÅ over bestemte mennesker og virket på dem.
Dette har ingenting med nattverden å gjøre.
Denne er noe de troende tar etter at de er blitt frelst/født på ny, og Jesus sa dette også om nattverden,"Gjør dette til MINNE OM MEG". Lukas 22:19-20.
Paulus gjentar det samme i 1.Kor.11:23-26.
"For jeg har mottatt fra Herren det jeg også har gitt videre til dere: I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket, brøt det og sa: Dette er min kropp, som er for dere. Gjør dette til MINNE OM MEG.
På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: Dette begeret er den nye pakt i mitt blod.
Hver gang dere drikker av det, gjør det til MINNE OM MEG. For hver gang dere spiser av dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død til han kommer."
Jesus hadde ikke blitt korsfestet enda da han innstiftet nattverden for disiplene, og den nye pakt skulle bli til ved korsfestelsen.
Derfor sa han at de skulle ta nattverden senere, for å minnes det han gjorde på korset der han ble slaktet og ofret sitt blod èn gang for alle.
De hadde ikke Det Nye Testamentet heller å lese som vi har nå, men bare Skriftene fra Gamle Testamentet der det står skrevet om den gamle pakt.