BraMann50 sier: Håper alle har hatt en fin 17.mai og nyter pinsen
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Anonym
Opprettet 02.05.2024 av Anonym.
Hvor lenge være sammen før en gifter seg?
Jeg bare tenker om et kristent par er kjærester, hvor lenge er det da vanlig å være kjærester til en gifter seg? Det er jo såklart viktig å bli godt kjent med hverandre og begge føler dette er den rette for meg. Vi er jo skapt for å leve sammen og ikke alene. Hva tenker dere andre kristne om dette?

Svar på innlegg

Lars58
#1. Postet 02.05.2024 av Lars58
Må vi gifte oss i min alder (snart 60) også. Holder det ikke med et testamente om at hun arver meg, i og med at jeg er barnløs.
August afternoon
#2. Postet 02.05.2024 av August afternoon
Jeg bare tenker om et kristent par er kjærester, hvor lenge er det da vanlig å være kjærester til en gifter seg? Det er jo såklart viktig å bli godt kjent med hverandre og begge føler dette er den rette for meg. Vi er jo skapt for å leve sammen og ikke alene. Hva tenker dere andre kristne om dette?
Her er det flere momenter som kan spille inn på akkurat det.

ettersom jeg har hørt og skjønt så er det nokså vanlig å feire høytidene sammen og med det kan bli nærmere kjent med
hverandres familie.

det å tilbringe ferie sammen og utforske hverandres interesser.
i tillegg så kommer tiden til å planlegge et bryllupp som kan ta en del tid eller hvis man tar en en stille variant som
normalt sett tar kortere tid å planlegge.

det kan ha betydning på hvor i aldersbilde man befinner seg i men det tror jeg er mer underordnet.

noen få tanker her og vil tippe på et tidsrom på 1-5 år men kan bli diffust da folk er så forskjellige.
August afternoon
#3. Postet 02.05.2024 av August afternoon
Må vi gifte oss i min alder (snart 60) også. Holder det ikke med et testamente om at hun arver meg, i og med at jeg er barnløs.
jeg tror det kan være lurt å ta kontakt med en Advokat om slike ting men les gjerne litt her;

https://www.advokatsmart.no/guide/arverett-barn
Anonym
#4. Postet 03.05.2024 av Anonym
Ja det varierer nok fra person til person. Og ikke gå inn i et giftermål alt for fort heller. Men når en leser i GT så for en litt inntrykk av at folk giftet seg fort, vet ikke hvorfor jeg føler det men. Står ikke hvor lenge en skal være sammen før en blir gift så vidt jeg vet.
altavnåde1
#5. Postet 04.05.2024 av altavnåde1
Ja det varierer nok fra person til person. Og ikke gå inn i et giftermål alt for fort heller. Men når en leser i GT så for en litt inntrykk av at folk giftet seg fort, vet ikke hvorfor jeg føler det men. Står ikke hvor lenge en skal være sammen før en blir gift så vidt jeg vet.
Her kan du lese om jødiske ekteskap i GT:

https://www.myjewishlearning.com/aritcle/ancient-jewish-marriage/

Tror nok ikke vi skal innføre slike skikker.
Lars58
#6. Postet 05.05.2024 av Lars58
Vil tro at giftemålet i bibelen er for å hjelpe, trygge, og styrke forholdet av praktisk betydning. Selvfølgelig kjærlighet, men ofte kan det handle om trygghet. For den ene parten kan det føles 'greit nok' å gifte seg. Så får det stå til.
Forstår at det er noen satte rammer i fellesskapet i menigheten.
Esteban
#7. Postet 10.05.2024 av Esteban
Jeg syntes at man bør ha kjent hverandre i minst et år. Være åpen for alle tanker og meninger og ønsker. Vite mest mulig om det viktige i et samliv
Angela
#8. Postet 10.05.2024 av Angela
Å leve 1-5 år uten sex? 🤔😰
Eller tror du at kristne har ønsker å drive hor og ha sex før de gifter seg?
August afternoon
#9. Postet 10.05.2024 av August afternoon
Å leve 1-5 år uten sex? 🤔😰
Eller tror du at kristne har ønsker å drive hor og ha sex før de gifter seg?
det er ikke godt å si om hva andre ønsker og tenker:-).
fri
#10. Postet 11.05.2024 av fri
Det første jeg tenker er at det er ikke nødvendigvis en formel på hvor lenge man skal være sammen før man gifter seg...

men når man ser at Paulus kaller visse kristne for "kjødelige kristne", altså - dem lever ut menneske naturen med partier og stridigheter osv

og når man ser at kristne har stort sett samme statistikker som ikke kristne når det kommer til skilsmisse gjengifte, og seksuelle synder.

Når man vet at det kristne ekteskapet er bindende og livslangt så vil jeg si at det store spørsmålet er om de to som skal gifte seg har klart og "materialisere" / "omsette" noen av virkelighetene som bibelen snakker med og være ÅNDELIGE kristne, med seier over synd, sinnets fornyelse, bære over med hverandre i kjærlighet, bære de svakes byrder, være tilgivende og "rund håndet" når det kommer til konflikter fordi du vandrer i Ånden

dette burde være spørsmålet i stedet for hvor lenge man skal være sammen før man gifter seg, for kjødet er kjødet, du kan bruke tre år på og bli gode venner, men dere har fortsatt like dårlig forutsetninger for og lykkes som ikke-troende - om dere er kjødelige kristne
BraMann50 sier: Håper alle har hatt en fin 17.mai og nyter pinsen
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16