"uten samme åpenbaring"????
Er Gud en Gud som forandrer seg? ut fra det jeg har lest har ikke Gud forandret seg.
Han ga åpenbaringer ved sin ånd i gamle testamentets tid slik som ved Kristus tid og etter.
når en leser tekster må en skille mellom når vi (utånder/sovener inn/dør) mot endelig død da dommen er fullbyrdet.
temaet i tråden er hvilken tilstand er de som dør? videoen er enkel og nyttig
et par eksempler
2 krønikerne 24:20
20 Da kom Guds ånd over Sakarja, sønn av presten Jojada. Han trådte fram for folket og sa til dem: «Så sier Gud: Hvorfor bryter dere Herrens bud?
Dere kommer ikke til å lykkes. Dere har forlatt Herren, derfor forlater han dere.»
2 krønikerne 15:1-2
1 Guds ånd kom over Asarja, sønn av Oded. 2 Han trådte fram for Asa og sa til ham: «Hør på meg, Asa og hele Juda og Benjamin! Herren er med dere hvis dere er med ham.
Søker dere ham, lar han seg finne; men forlater dere ham, vil han forlate dere.
det står skrevet i fork 9:6
Aldri mer skal de få del i alt det som skjer under solen
(Et menneske er ikke mer frem til oppstandelsen enten til frelse eller til dom.)
Jesus nevner dette i Johannes 5:26-30
26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv,
27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen.
28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.
29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.
30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg.
Jesus taler i Matt 10:28
Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete.
(Menneske kan ødelegge menneskekroppen. Mens Gud kan ødelegge hele menneske kropp og sjel. Kroppen er kun et kar som Herren fyller med livskraft og det utgjør en sjel,
fjerner Herren livskraften har menneske ingen del i det som hender.
når Herren ødelegger Sjel og kropp er det som det menneske aldri har eksistert.)
Ezekiel 28:18-19 satans endelikt se rom 16:20 under fot. se Jesaja 66:24-->mark 9:41-50--->malki 4:1-3 spesielt vers 3 (støv under føttene)
salme 68:3
3 Slik røyk driver bort, skal du drive dem bort.
Slik voks må smelte for ilden,
går de urettferdige til grunne for Gud.