Kjekkpeningenmann sier: Kun til Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen æ ikke e flyttbar til nei.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 23.06.2024 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
som et pust
Q2E10 The Great Controversy 'Spiritualism Exposed' (15:39min)
https://www.youtube.com/watch?v=8Xb5KjIdOe4

En video med en klar beskrivelse om hva som hender menneske etter døden
salme 39:6-14 les gjerne job kap 7 også
6 Se, en håndfull levedager har du gitt meg,
min levetid er som ingenting for deg,
hvert menneske er et pust.Sela

7 Som skyggebilder går de omkring.
De uroer seg forgjeves.
De samler i hauger, men vet ikke hvem som skal ha det.

8 Men nå, Herre, hva skal jeg vente på?
Bare til deg står mitt håp.

9 Fri meg fra alle mine synder!
Gjør meg ikke til spott for dårer!

10 Jeg tier, jeg åpner ikke munnen,
for dette er ditt verk.

11 Ta bort den plagen du la på meg!
Jeg går til grunne når du slår med din hånd.

12 Du refser og straffer en mann for hans synd,
som møll fortærer du det han har kjært.
Mennesket er et pust.Sela

13 Herre, hør min bønn og lytt til mitt rop,
vær ikke døv når jeg gråter!
For jeg er en hjemløs hos deg,
en fremmed som alle mine fedre.

14 Vend blikket fra meg. Da lyser jeg opp
før jeg går bort og ikke er mer.

Svar på innlegg

Anonym
#1. Postet 24.06.2024 av Anonym
Håkon L.

Du siterer Job her som var et menneske uten den samme åpenbaring i Gamle Testamentet.
Men det var Jesus selv som kom til denne jorden som Gud i Det Nye Testamentet som snakket om helvete/ildsjøen.
Han visste jo best om alle ting, og da må vi jo forholde oss til hva han sa om disse tingene.
Jesus snakket ikke om dette som en tilintetgjørelse og at ingen "er mere" etter døden.
Kan du heller sitere Skriftstedene om hva HAN sier selv med sine egne Ord om det her?
AndersW
#2. Postet 24.06.2024 av AndersW
Når du ser et bilde av Jesus i himmelen uten gjennomborede hender og føtter. Så er det en falsk messias
HÅKON L
#3. Postet 24.06.2024 av HÅKON L
"uten samme åpenbaring"????
Er Gud en Gud som forandrer seg? ut fra det jeg har lest har ikke Gud forandret seg.
Han ga åpenbaringer ved sin ånd i gamle testamentets tid slik som ved Kristus tid og etter.
når en leser tekster må en skille mellom når vi (utånder/sovener inn/dør) mot endelig død da dommen er fullbyrdet.
temaet i tråden er hvilken tilstand er de som dør? videoen er enkel og nyttig

et par eksempler
2 krønikerne 24:20
20 Da kom Guds ånd over Sakarja, sønn av presten Jojada. Han trådte fram for folket og sa til dem: «Så sier Gud: Hvorfor bryter dere Herrens bud?
Dere kommer ikke til å lykkes. Dere har forlatt Herren, derfor forlater han dere.»
2 krønikerne 15:1-2
1 Guds ånd kom over Asarja, sønn av Oded. 2 Han trådte fram for Asa og sa til ham: «Hør på meg, Asa og hele Juda og Benjamin! Herren er med dere hvis dere er med ham.
Søker dere ham, lar han seg finne; men forlater dere ham, vil han forlate dere.

det står skrevet i fork 9:6
Aldri mer skal de få del i alt det som skjer under solen
(Et menneske er ikke mer frem til oppstandelsen enten til frelse eller til dom.)

Jesus nevner dette i Johannes 5:26-30
26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv,
27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen.
28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst.
29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom.
30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg.

Jesus taler i Matt 10:28
Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete.
(Menneske kan ødelegge menneskekroppen. Mens Gud kan ødelegge hele menneske kropp og sjel. Kroppen er kun et kar som Herren fyller med livskraft og det utgjør en sjel,
fjerner Herren livskraften har menneske ingen del i det som hender.
når Herren ødelegger Sjel og kropp er det som det menneske aldri har eksistert.)

Ezekiel 28:18-19 satans endelikt se rom 16:20 under fot. se Jesaja 66:24-->mark 9:41-50--->malki 4:1-3 spesielt vers 3 (støv under føttene)

salme 68:3
3 Slik røyk driver bort, skal du drive dem bort.
Slik voks må smelte for ilden,
går de urettferdige til grunne for Gud.
HÅKON L
#4. Postet 24.06.2024 av HÅKON L
Når du ser et bilde av Jesus i himmelen uten gjennomborede hender og føtter. Så er det en falsk messias
Jeg antar at den som lagde bilde brukte 3d da sammenlignes bilde etter en angitt beskrivelse mellom mange bilder og det kan oppstå feil. Godt oppservert AndersW :)
AndersW
#5. Postet 24.06.2024 av AndersW
Jesus taler i Matt 10:28 Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete.(Menneske kan ødelegge menneskekroppen. Mens Gud kan ødelegge hele menneske kropp og sjel...

Det er nok djevelen Jesus snakker om her, ikke Gud.
AndersW
#6. Postet 24.06.2024 av AndersW
Jeg antar at den som lagde bilde brukte 3d da sammenlignes bilde etter en angitt beskrivelse mellom mange bilder og det kan oppstå feil. Godt oppservert AndersW :)
Ja, jeg mener å huske at Adventistene har korrekt oppfatelse når det gjelder Jesu sår.
HÅKON L
#7. Postet 24.06.2024 av HÅKON L
Det er nok djevelen Jesus snakker om her, ikke Gud.
Jeg vil stille et spørsmål kan Satan vekke opp døde eller tilfaller det Kristus og Gud?
Anonym
#8. Postet 24.06.2024 av Anonym
HåkonL.

Jesus advarte mye om helvete/ildsjøen, så hvorfor gjorde han det om ikke denne plassen finnes??
Den er først og fremst en plass som er gjort i stand for djevelen og hans engler, og Jesus sier at det vil være en evig pine der dag og natt.
Evig er evig.
Himmelen er en evig plass, Gud er evig og Jesus sier ikke noe annet om ildsjøen. Det samme ordet blir brukt.
Han sier også i Joh.Åp. at om noen ikke er funnet skrevet opp i Livets Bok, så blir han kastet i ildsjøen.
Det finnes bare èn ildsjø.

Du må sitere alle skriftsteder som handler om dette som Jesus sier selv i NT.
Han er tross alt GUD og som skal kaste både djevelen og de som ikke er innskrevet i Livets Bok der i følge ham selv.

Det var han som snakket om denne plassen da han kom til denne jorden, og hvis ikke så hadde vi ikke visst om at det fantes et helvete/ildsjø som lever i Det nye Testamentets tid.

Derfor er det ikke interessant å sitere Skriftsteder fra Gamle Testamentet ang. det her.
Jesus hovedbudskap var og er fremdeles å forkynne "hele" evangeliet for alle mennesker, så flest mulig kan bli frelst fra denne plassen og få være med ham til himmelen i steden.

Det er forresten mange tråder som handler om helvete her på forumet, så det blir bare gjentagelser av de samme Skriftstedene.
HÅKON L
#9. Postet 25.06.2024 av HÅKON L
ordet evig
Judas vers 6 og 7
6 Og de englene som ikke tok vare på sitt høye verv, men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørket med evige lenker til dommen på den store dagen.
7 På samme måte var det med Sodoma og Gomorra og nabobyene deres, hvor de levde i hor slik som disse englene, og i unaturlige lyster. De ble straffet med evig ild og er blitt et advarende eksempel.

1) englene evig lenker -->betingelse til dommen
2) sodoma og Gomorra og nabobyene deres--grunnlag for dom--> evig ild--> advarende eksempel

(hvorfor er det et advarende eksempel? om ikke det er samme problemstilling som gjelder oss (vantro, ugudelige og alle som ikke retter seg etter lyset de har iforhold til Gudskunnskapen hvor også samvittigheten vitner)
for oss og her brukes ordet evig om noe som har skjedd og ikke brenner lenger.
det er først etter de tusen år satan blir sluppet løs og forfører alle de ugudelige, vantro og de som ikke rettet seg etter lyset de har fått.)Da blir straffen lik Sodoma og Gomora med evig ild.

(personlig tror jeg evig ild brukes for de troende om hva resultat av opprør mot Gud vil være som et advarende eksempel.)

i gamle testament står skrevet om at de rettferdig får se at de ugudelig/lovløse blir utryddet

ordsp 29:16
16 Blir de urettferdige mange, øker synden,
men de rettferdige får se at de faller.
salme 37:34-36
34 Vent på Herren og hold deg til hans vei!
Han løfter deg opp så du arver landet.
Du får se at de lovløse blir utryddet.

?35 Jeg så en lovløs voldsmann.
Han brisket seg som en frodig seder.
36 Siden kom jeg forbi, da var han borte!
Jeg lette, han var ikke å finne.

i åpenbaringen kapitel 14
9 En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden,
10 skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet.
11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar imot dets navn til merke.

(røyken fra de helliges bønner ved helligdommen stiger opp somet velbehag for Herren, for evig er minnet om konsekvensene av de ugudeliges vei ved røyken fra deres pinsler.
verken natt eller dag får de ro de som har dyrets merke- så lenge de lever.
pines foran øynene på de hellige engler og lammet.
beger brukes om straffedommer til begeret er tomt i Gamle testamentet. et annet sted står det dobbelt mon)
Anonym
#10. Postet 25.06.2024 av Anonym
HåkonL.

Hvorfor siterer du ikke alle skriftstedene hva Jesus sier i evangeliene ang. det her??
Det er HAN som er GUD, og det var han som åpenbarte for profetene i Gamle Testamentet det han ville da.

Han kom selv med åpenbaringen i Det Nye Testamentet, om hva "helvete og ildsjøen" er.
Han forklarte sine egne ord om denne plassen bla. i lignelsen om den rike mannen og Lasarus. (Luk.16.19-31.)
Det er det han sier der som skjer med mennesker etter døden, enten havner de i himmelen/Paradis i sammen med ham eller så havner de i en evig pine/helvete/ildsjøen i sammen med djevelen og hans engler.
Han sier at det er kùn to utganger av dette livet.

Jesus forkynner tydelig og klart om i NT at den eneste veien til frelse fra fortapelsen/helvete/ildsjøen, går gjennom Ham Selv og det navnet han har gitt oss JESUS KRISTUS.
Alle må nødt til å ta et standpunkt til dette navnet mens de lever, enten ta i mot ham som Frelser eller forkaste ham.
Sistnevnte velger selv å havne i fortapelsen/helvete/ildsjøen.
Han var ikke redd for å skremme mennesker med å si det her, men fortalte SANNHETEN.

Det er ingen som liker å tenke på at denne plassen er virkelig, men det er noe som HAN SELV/JESUS har bestemt, som er GUD.
Da må vi alle mennesker bare bøye seg for det.

Det er alvorlig når kristne fornekter hva Jesus selv har sagt om det her, og med det leder andre mennesker rett i fortapelsen.
Vi som er kristne er kalt til å forkynne det evangeliet Jesus selv kom med, og ikke vri og vrenge på hans egne OR
Kjekkpeningenmann sier: Kun til Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Vestlandet, Svalbard og Longyearbyen æ ikke e flyttbar til nei.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16