Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Anonym
Opprettet 08.08.2024 av Anonym.
Hvor er dere i forhold til dåp og DHÅ
Åpg 2:38 Peter sa til dem: Omvend dere, og la dere alle døpe på Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal dere få Den Hellige Ånds gave.

Svar på innlegg

høytoglavt82
#1. Postet 09.08.2024 av høytoglavt82
Dåp er ikke nødvendig for frelse, men frelse er nødvendig for dåp. Vi er rettferdiggjort ved troen alene.
Anonym
#2. Postet 09.08.2024 av Anonym
Ordet dåp er i flertall, bibelen nevner 4 forkjellige

Omvendelsedåpen Johannes Mark 1:4
Lidelsedåpen Luk12:50
Jesu dåp Matt 28:19
Dåpen i DHÅ Apg 1:5

Det er mulig at noen ikke skiller på temaet dåp, men det gjør Guds ord.
fhs
#3. Postet 09.08.2024 av fhs
Det er etter min mening viktig å nr 1 bli født på ny, og nr 2 bli døpt i vann og også Den Hellige Ånd. Frelsen er ikke kun evighet sammen med Gud etter dette liv, men også et intimt forhold til vår Far her og nå, på denne jord. Å gjøre som Bibelen sier vi skal, både bli født på ny, døpes i vann og døpes i Den Hellige Ånd, gjør det mye lettere å ha et nært forhold til Far. Vi kan da lettere høre hans stemme og få hjelp av Hjelperen til å forstå Guds ord.
Anonym
#4. Postet 09.08.2024 av Anonym
R
Det er etter min mening viktig å nr 1 bli født på ny, og nr 2 bli døpt i vann og også Den Hellige Ånd. Frelsen er ikke kun evighet sammen med Gud etter dette liv, men også et intimt forhold til vår Far her og nå, på denne jord. Å gjøre som Bibelen sier vi skal, både bli født på ny, døpes i vann og døpes i Den Hellige Ånd, gjør det mye lettere å ha et nært forhold til Far. Vi kan da lettere høre hans stemme og få hjelp av Hjelperen til å forstå Guds ord.
Enig
Uten Dåpen i DHÅ, så blir det vanskelig å komme igang med det Gud har planlagt for oss.

Tenker på misjonskallet som gleder oss alle
AndersW
#5. Postet 10.08.2024 av AndersW
Hvor er dere i forhold til dåp og DHÅ

1: Døperen Johannes døper med vann
2: Jesus døper med Den hellige ånd

Mark 1:8 "Jeg har døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige ånd."
Apg 1:5 "For Johannes døpte med vann, men dere skal om noen få dager bli døpt med Den hellige ånd."

Vi må bli døpt med både vann og ånd for å komme inn i Guds rike

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

For å kunne komme inn i Guds rike, må vi som Gud være rene (hellige) Hensikten med både vanndåpen og åndsdåpen er renselse (helliggjørelse)

Det er derfor vi i Kirken kontinuerlig lar oss rense, slik Jesus ville at vi skulle gjøre.

2 Tim 2:20 "I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning."

1 Joh 3:3 "
Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren.
"

Åp 22:11 "La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett, og den hellige fortsette i helliggjørelse."
Rettfremogtilvenstre
#6. Postet 10.08.2024 av Rettfremogtilvenstre

Vi må bli døpt med både vann og ånd for å komme inn i Guds rike

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Så Jesus bare tulla på Langfredag da han sa at i dag skulle røveren få være med til paradis?

(Hint: om det blir et vanskelig spørsmål kan du alltids bare si at dette var noen hundre år før bibelen kom ut)
AndersW
#7. Postet 10.08.2024 av AndersW
Så Jesus bare tulla på Langfredag da han sa at i dag skulle røveren få være med til paradis?

(Hint: om det blir et vanskelig spørsmål kan du alltids bare si at dette var noen hundre år før bibelen kom ut)
Dette har ikke noe å gjøre med når bibelens førsteutgave ble utgitt. Det har å gjøre med når dette ble sagt.

På det tidspunktet Jesus sa dette til røveren, var det enda ingen som hadde blitt døpt med Den hellige ånd.

Joh 7:37-39 "På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som skriftordet sier, renne elver av levende vann.» Dette sa han om Ånden de skulle få, de som trodde på ham. Ånden var ennå ikke kommet, for Jesus var ennå ikke blitt herliggjort."

Jesu uttalelse til røveren, endrer altså ingen ting på det han sa tidligere.

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Det er fortsatt slik at vi må døpes med vann og ånd for å komme inn i Guds rike. Det er ingen snareveier.
Anonym
#8. Postet 11.08.2024 av Anonym
Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Det er fortsatt slik at vi må døpes med vann og ånd for å komme inn i Guds rike. Det er ingen snareveier.
Bibelen forklarer Bibelen heldigvis .

Jo mer jeg leser jo jo tydeligere blir rekkefølgen på tro og dåp.
AndersW
#9. Postet 11.08.2024 av AndersW
Bibelen forklarer Bibelen heldigvis .

Jo mer jeg leser jo jo tydeligere blir rekkefølgen på tro og dåp.
Vel, den som er ærlig ser at de forskjellige forfatterne av de forskjellige brevene og bøkene er på forskjellige kunnskapsnivåer. En og samme forfatter er heller ikke hele tiden på samme nivå i sine skriv.
1 Kor 3:1 "Likevel, søsken, kunne jeg ikke tale til dere som til mennesker som har Ånden. Jeg måtte tale til dere som til mennesker styrt av kjøttet, som til spedbarn i Kristus. Melk ga jeg dere, ikke fast føde, for det tålte dere ikke. Ja, dere tåler det ennå ikke"

En som er nyfødt i Kristus kan ha en helt annen oppfatning enn en som er gammel i Kristus

I dag kaller enkelte det for "lavere kristologi" og "høyere kristologi"

Fks. Johannes evangeliet og Johannes brevene betraktes som høyere kristologi. Og det er helt tydlig at fks. Paulus ikke har lest Johannes evangeliet og Johannes brevene.
AndersW
#10. Postet 11.08.2024 av AndersW
Det er etter min mening viktig å nr 1 bli født på ny, og nr 2 bli døpt i vann og også Den Hellige Ånd.....
Det virker da som du tror man blir født på ny før man blir døpt i vann og ånd?

Mens det i følge Jesus er selve dåpen i vann og ånd som er den nye fødselen inn i Guds rike

Joh 3:5 "Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike."

Jeg kom ikke inn i Guds rike før jeg ble døpt med både vann og ånd.

Kol 1:13 "For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike."
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16