Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 18.10.2024 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
Troens flamme håpet kommer
A Loving Appeal | 3AM: Morning is Coming (7:02min)

Hva brenner i våre hjerter, er det ikke håpet?
skapelse, fall, oppreisning, gjenskapelse (ord overordnet betydning i fugleperspektiv)

men det kan også være

vi skapt, vi falt/faller, vi som tror og seirer i kristus får oppreisning i håpet, deretter gjenskapt ved hans gjenkomst for å bringe oss til håpet.

Må håpet i ditt hjerte ikke slukne. Dere må vokte dere: for å bli i lyset og ikke la mørket bli som lys.

La kjærligheten forvandle dere til kristi sinnelag så vi kan bli et med Kristus som er hodet og vi som tror hans tjenere.

Noen oppmuntrende ord fra
1 pet 3:10-15

10 Den som vil elske livet
og se gode dager,
må holde tungen borte fra det som er ondt,
og leppene borte fra svikefull tale.

11 Han må vende seg bort fra det onde
og gjøre det gode,
søke fred og jage etter den.
12 For Herrens øyne følger de rettferdige,
og hans øre lytter til deres bønn.
Men Herrens ansikt er vendt mot dem som gjør det onde.
13 Hvem kan gjøre dere noe ondt hvis dere brenner for det gode? 14 Men salige er dere om dere lider for rettferdighets skyld. Vær ikke redde for dem, og la dere ikke skremme, 15 men hold Kristus hellig som Herre i hjertet!

Svar på innlegg

compaq
#1. Postet 18.10.2024 av compaq
Under himmelske Guds rikes styre vil jorden frambringe rikelig med gode ting som menneskene kan spise. Aldri mer skal noen sulte. Det skal bli overflod av korn i landet på fjellenes topp. Landet har gitt sin grøde, Gud ( Jehova) vår Gud, velsigner oss. Markens trær skal gi sin frukt og jorden skal gi sin grøde og de skal bo trygt i sitt land. (Sal 72:16 og 67:7) ( Esekiel 34:27)

Alle vil få sin egen jord som de kan dyrke og glede seg over. Ingen vil behøve å være redd for at griske mennesker skal ta deres eiendom fra dem. Alle vil få gagn av de gode ting som jorsen frambærer. Skaperen sier: De skal bygge hus og bo i dem og plante vingårder og ete deres frukt, ikke skal de bygge og en annen bo, ikke skal de plante og en annen ete, nei som treets dager skal mitt folks dager være og mine utvalgte skal selv få nyte frukten av sine henders gjerning. De skal ikke gjøre seg møye forgjeves og ikke føde barn til en brå død. (Esaias 65:21-23)

Profetien i Mika 4:4 viser hvilke trygge forhold menneskene da vil leve under: De skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre og ingen skal skremme dem. Dette innebærer at de aldri mer vil måtte lee i frykt på grunn av forbrytelser og opptøyer. Guds rikes styre vil trygge menneskenes liv og eiendom. Det vil ikke lenger finnes slumkvarterer og overbefolkede boliger, som så ofte har vært arnesteder for stridigheter og uvennskap. Når alle dårlige forhold og alle onde mennesker er borte, kan rettferdselskende mennesker ta jorden i besittelse. Bibelen sier: De sakmodige skal arve landet og glede seg ved megen fred. De rettferdige skal arve landet og bo i det evinnelig. (Sal 37:11,29)
AndersW
#2. Postet 29.10.2024 av AndersW
Under himmelske Guds rikes styre vil jorden frambringe rikelig med gode ting som menneskene kan spise. Aldri mer skal noen sulte. Det skal bli overflod av korn i landet på fjellenes topp. Landet har gitt sin grøde, Gud ( Jehova) vår Gud, velsigner oss. Markens trær skal gi sin frukt og jorden skal gi sin grøde og de skal bo trygt i sitt land. (Sal 72:16 og 67:7) ( Esekiel 34:27)

Alle vil få sin egen jord som de kan dyrke og glede seg over. Ingen vil behøve å være redd for at griske mennesker skal ta deres eiendom fra dem. Alle vil få gagn av de gode ting som jorsen frambærer. Skaperen sier: De skal bygge hus og bo i dem og plante vingårder og ete deres frukt, ikke skal de bygge og en annen bo, ikke skal de plante og en annen ete, nei som treets dager skal mitt folks dager være og mine utvalgte skal selv få nyte frukten av sine henders gjerning. De skal ikke gjøre seg møye forgjeves og ikke føde barn til en brå død. (Esaias 65:21-23)

Profetien i Mika 4:4 viser hvilke trygge forhold menneskene da vil leve under: De skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre og ingen skal skremme dem. Dette innebærer at de aldri mer vil måtte lee i frykt på grunn av forbrytelser og opptøyer. Guds rikes styre vil trygge menneskenes liv og eiendom. Det vil ikke lenger finnes slumkvarterer og overbefolkede boliger, som så ofte har vært arnesteder for stridigheter og uvennskap. Når alle dårlige forhold og alle onde mennesker er borte, kan rettferdselskende mennesker ta jorden i besittelse. Bibelen sier: De sakmodige skal arve landet og glede seg ved megen fred. De rettferdige skal arve landet og bo i det evinnelig. (Sal 37:11,29)
Alt dette får sin oppfyllelse i det nye Jerusalem, som er Guds nye paradis.

Matt 23:13 "Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn."
compaq
#3. Postet 30.10.2024 av compaq
Men i stedet for å sette pris på alt det Jehova Gud hadde gitt ham ( Adam), valgte han å gå en selvisk veg og ved sin ulydighet mistet han alt. Han angret ikke og ble dømt til døden og drevet ut av Paradiset ( jorden) ut på den forbannede jord hvor han måtte slite for å skaffe seg et kummerlig utkomme, inntil han vendte tilbake til støvet. Denne ulykkelige lodd ga han videre i arv til sine barn, som det er skrevet: Derfor, liksom synden kom inn i verden ved ett menneske og døden ved synden og døden således trengte igjennom til alle mennesker fordi de syndet alle. ( Rom 5:12)

Følgen av dette er blitt at størstedelen av menneskeslekten går med raske skritt nedover den brede veg som fører til fortapelsen. Ja, ikke bare det, men det ser ut som de er tilfreds med det. De kommer stadig lenger og lenger bort fra likheten med Gud og fra alt håp om liv.

Det finnes imidlertid noen få ærlige sjeler som ikke kan finne seg rette under disse onde forhold. De sukker og jamrer over alle de religiøse vederstyggelighetene som blir begått i kristenheten og de er trette og har tunge byrde å bære på grunn av sine svakheter og mangler. De hungrer og tørster etter rettferdighet fordi de er ærlige og da de ønsker å komme i harmoni med sin skaper, leter de etter Gud om de dog kunne finne ham.

For å finne Gud må en først komme til Jesus for ingen kommer til Faderen uten ved meg( Jesus) Men det er heller ingen som kan komme til Jesus uten at Faderen drar ham. ( Joh 6:44) Hvordan drar Gud ærlige mennesker til Jesus. Ved å bringe dem i berøring med sannheten som finnes i hans ord, Bibelen. Når de hører om den sanne Gud og hans hensikter, angrer de for de er sakmodige og lærvillige og de forandrer sin innstilling overfor synden og denne onde verden. Troen er ikke alles sak men når ærlige mennesker får denne kunnskap viser de tro. Så kommer da troen av forkynnelsen og forkynnelsen ved Kristi ord. Hva er tro. Troen er en grunnvoll for det som håpes, overbevisning om ting som ikke er sett.

Det betyr at på grunn av kunnskap fra Bibelen får de en fast overbevisning om at Gud eksisterer at han lønner dem som som flittig søker ham og at Bibelen er sannheten og menneskets sikre vegleder. Det betyr videre å ta imot Jesus, ikke bare som lærer og eksempel men også som sin frelser og gjenløser. En slik tro får en til å forandre sin handlemåte, til å snu om eller omvende seg. Når en så gjør framskritt i kunnskap og forståelse vil en få høre Jesus si: Vil noen komme etter meg, da må han fornekte seg selv og ta pel ( gresk:stauros) opp og følge meg. ( Matt 16:24) Det betyr å oppgi sin egen vilje og gå inn på eller innvie seg til å gjøre Guds vilje slik som Jesus gjorde.

Innvielse betyr at en setter seg selv til side. For at Gud skal kunne godta vår innvielse må det være en betingelsesløs overgivelse. En kan ikke si: Herre, jeg vil gjøre din vilje hvis...Nei for det ville være selvisk og vitne om mangel på tro. Den som har tro forstår at det ikke står til vandringsmannen å styre sin gang men at Gud med sin fullkomme visdom, rettferdighet, kjærlighet og makt vet alt best. Han forstår også at det å tjene ham ikke bare er det eneste rette å gjøre men også det eneste kloke. Så viser han sin tro ved å gå inn på å gjøre Guds vilje og han er tilfreds med hva som helst Gud bestemmer for ham. Jesus bekjente offentlig sin innvielse til å gjøre sin Faders vilje ved å la seg døpe i van
AndersW
#4. Postet 30.10.2024 av AndersW
... Når en så gjør framskritt i kunnskap og forståelse vil en få høre Jesus si: Vil noen komme etter meg, da må han fornekte seg selv og ta pel ( gresk:stauros) opp og følge meg. ( Matt 16:24) Det betyr å oppgi sin egen vilje og gå inn på eller innvie seg til å gjøre Guds vilje slik som Jesus gjorde...
Nei, det betyr at du må dø sammen med Jesus og gå over i et nytt og evig liv, Jesu liv.

Matt 16:24 "Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det."

Gal 2:19 "
Jeg er korsfestet med Kristus; jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.
"

Det er kun ved ham, med ham og i ham du kommer inn i det evige livet og paradiset. Alle andre veier ender i fortapelse.

Joh 14:6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet.

1 Joh 5:11 "
Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn."
compaq
#5. Postet 30.10.2024 av compaq
Luk 22:42: Fader om du vil, da la denne kalk gå meg forbli Dog, skje ikke min vilje men din.

Joh 14:28: Jeg ( Jesus) går til Faderen ( Jehova)for Faderen er større enn jeg
AndersW
#6. Postet 30.10.2024 av AndersW
Luk 22:42: Fader om du vil, da la denne kalk gå meg forbli Dog, skje ikke min vilje men din.

Joh 14:28: Jeg ( Jesus) går til Faderen ( Jehova)for Faderen er større enn jeg
Ikke dermed sagt at han ble værende liten, compaq Når han kom til Faderen fikk han all makt i himmelen og på jorden.

Heb 2:7 "En kort tid har du stilt ham lavere enn engler. Men du har kronet ham med herlighet og ære, alt har du lagt under hans føtter."
compaq
#7. Postet 31.10.2024 av compaq
Jehova Gud har gitt han ( Jesus) makt men når?

Mark 13:32: Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.
AndersW
#8. Postet 31.10.2024 av AndersW
Jehova Gud har gitt han ( Jesus) makt men når?

Mark 13:32: Den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.
Jesus fikk all makt uken etter oppstandelsen, compaq

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."
compaq
#9. Postet 01.11.2024 av compaq
andrew: Jesus har all makt uken etter oppstandelse????? katolsk lære????

Bibelens lære: I sin profeti om tegnet på sitt nærvær og avslutningen på tingenes ordning sa Jesus at det skulle komme falske messiaser før Jerusalem ødeleggelse i år 70. Han begynte son profeti med å fortelle dette som svar på apostlenes spørsmål. Han sa: Se til at ikke noen fører eder vill. For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Messias og de skal føre mange vill. ( Matt 24:4-5)

Disse menn viste seg imidlertid å være bedragere, falske messiaser for de utfridde ikke Jerusalems ødeleggelse måtte de jøder som ikke anerkjente Jesus som Messias, derfor fremdeles vente på at en Messias skulle komme i kjødet. De kristne derimot måtte, enten de var jøder eller ikke, fortsette å vente på den sanne Messias, Jesu, Guds Sønn, lovte (nærvær)( parousia) Etter at Jesus hadde forutsagt det bokstavelige Jerusalems ødeleggelse ved de romerske hærstyrker, viste han hvilke metoder bedragere som ga seg ut for å være Messias, ville benytte for å få interesserte til å følge dem.

Han sa: Om noen da sier til eder: Se, her er Messias eller der, da skal I ikke tro det. For falske messiaser og falskeprofeter skal oppstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulle føre vill om det var mulig. Se, jeg har sagt eder det forut. Om de da sier til eder: Se, han er ute i ørkenen, da gå ikke der ut, se han er inne i kammerne, da tro det ikke. For som lynet går ut fra øst og skinner like til vest, således skal Menneskesønnens komme ( nærvær) (gresk pa rou si a) være. Hvor åtselet er, der skal ørnene samles. ( Matt 24:23-28) Lynets evne til å opplyse ble beskrevet på denne måten i Salme 97:4: Han lyn opplyser jorderike, alle mennesker fra horisont til horisont skulle opplyses om hans nærvær som konge.

Jesus, Menneskesønn, visste bedre enn noen annen på jorden hvordan han vil komme og hvordan hans nærvær ville arte seg. Han ville ikke være å finne noe bestemt sted på jorden, ikke her og der. Han ville ikke vise seg på et eller annet avsidesliggende sted, ute i ørkenen slik at de som ventet på ham, måtte dra dit for at de der, under hans ledelse og uten at landets myndigheter la merke til det, skulle forberede en politisk omveltning, et statskupp, for deretter å innsette ham som verdens messianske hersker. ( Apgj 5:36-37)(Samuel 22:1-2) Han ville heller ikke skjule seg inne i kammerne, på et sted som bare var kjent av noen få utvalgte, for at han der sammen med noen medsammensvorne ubemerket og uten å bli oppdaget skulle kunne legge planer om å styrte den regjering som hadde verdensmakt og selv bli salvet som den lovte Messias( 2.kongebok 9:4-14) Nei, når Jesus var kommet og hans nærvær som konge hadde begynt, var det ikke noe som skulle skjules.

Deres nærvær blant menneskene vil være et offisielt vitnesbyrd om at en ny jord, et nytt menneskelig samfunn er blitt til. Den gamle jord som ble styrt usynlig av Satan Djevelen, har veket bort for Guds åsyn og det er ikke blitt funnet sted for den, den er derfor blitt tilintetgjort.. Domstoler og adokater, ja hele rettvesenet hører fortiden til. Det en person nå må være godt inne i og kunne dømme i samsvar med og anvende, er Guds lov. Og når Rikets jordiske representanter handler, vil folket vite og tydelig forstå at det er Guds lov som blir fulgt og håndhevet.
AndersW
#10. Postet 01.11.2024 av AndersW
andrew: Jesus har all makt uken etter oppstandelse????? katolsk lære????
Nei, dette er noe Jesus selv sier etter oppstandelsen.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

At dagens falske profeter (Jehovas vitner) sier noe annet, spiller ingen rolle for Jesus og de kristne.

Også Paulus sier Jesus har all makt noen ti år senere

Ef 1:20 "Med denne veldige makt og styrke reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, over alle makter og åndskrefter, over alt velde og herredømme og over alle navn som nevnes kan, ikke bare i denne tid, men også i den kommende. Alt la han under hans føtter"
Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16