NEDZED sier: Sitter og leker med Github Deskop;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Kaj
Opprettet 20.10.2024 av Kaj, mann, 56 år, Østfold.
Hvem er denne verdens fyrste, og hva sier Bibelen om det?
Noen mener vi må ta vaksinene, fordi vi skal lyde myndighetene, fordi Bibelen sier at myndighetene er innsatt av Gud.

De ser for seg et makthierarki der Gud er øverst, og under ham myndighetene og nederst folket.
Det henvises gjerne til 1. Peter eller Romerne 13:

1.Peter 2:13 Dere skal for Herrens skyld underordne dere enhver myndighet blant menneskene, enten det er keiseren, den øverste, 14 eller landshøvdingene som han har utsendt; som skal straffe dem som gjør det onde, og rose dem som gjør det gode.

Romerne 13:1-14 Hver og en skal underordne seg de myndigheter han har over seg. For det er ikke øvrighet uten av Gud, men de som finnes, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot øvrigheten, står Guds ordning imot. Men de som står imot, skal få sin dom.


Samtidig viser noen til andre tekster som synes å indikere at Satan er den som sitter på toppen av makthierarkiet:
Jesus skal ifølge Joh 12.31 ha sagt:

Nå holdes dom over denne verden. Nå skal denne verdens fyrste kastes ut. Når jeg blir opphøyet fra jorden, skal jeg dra alle til meg.

Og i Joh.14.30:

Heretter skal jeg ikke tale mye med dere.
For denne verdens fyrste kommer, og han har ikke noe i meg.

Paulus skriver også i 2.Kor.4.4:

For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.

I tillegg har vi historien om syndefallet, der det antydes at i hvert fall det åndelige herredømmet over menneskene ble overført fra Gud til Satan, idet mennesket kollektivt sett skal ha fått redusert sin åndelige forbindelse til sin skaper.

Hvem er denne verdens øverste maktfaktor - er det vår Skaper eller er det Djevelen? Dette er ikke et irrelevant spørsmål, og det er utsagn i Bibelen som synes å antyde begge deler. Hva skal vi her tro på? Er det mulig at både Gud og Djevelen har samme posisjon, og samarbeider om det? I prinsippet skal ikke det være mulig, så én av dem må være sjefen - det tror jeg de fleste er enig i.

Men hvem er "sjefen"? Er det vår Skaper som innsetter og avsetter konger og keisere, og dermed har velsignet alt av myndigheter og jordiske makter gjennom alle tider, eller er det Satan som har spilt den rollen? Det må som sagt være én av dem, for de bytter ikke på denne rollen - det virker ganske utenkelig.

Svar på innlegg

Kaj
#1. Postet 20.10.2024 av Kaj
Generelt må man vel kunne si at det har vært for mye ondskap gjennom historien, til at vi kan tro at det er Gud som har innsatt alt av autoriteter og myndigheter i alle tider. Det må derfor være Satan som sitter øverst, for vår verden, men i så tilfelle vil han nok ikke at vi skal forstå at det er slik. Han vil i så tilfelle helst at vi skal tro at det er Gud som bestemmer, slik at vi bøyer oss for alt det som myndighetene finner på. For da blir jo det hele mye enklere for Satan å styre: han styrer folket ved at han styrer myndighetene, i den grad han klarer å styre dem da - det er en sak for seg selv.

Og da kommer vi nærmere kjernen i spørsmålet: hvordan kommer folk til makten her i verden? Er det ved "gode gjerninger" eller er det ved maktmisbruk, lureri, pressmidler,bestikkelser, løgn og bedrag, og mere til av det som ikke er så bra? Og så til selve kjernen: hvordan brukes den makten som myndighetene har (ofte tilranet seg); dersom det alltid er Gud som innsetter dem, så skulle man tro at det sjelden var omfattende maktmisbruk fra den kanten - men realiteten viser det motsatte. Så jeg tror ikke man kan ta alle Bibelens uttalelser om dette spørsmålet helt bokstavelig - om ikke annet fordi uttalelsene er motstridende.

Dagens makter og myndigheter er til syvende og sist basert på fysisk makt og tvang, og overmakt gir i seg selv ingen automatisk rett.
Den som er sterkest har ikke rett fordi han er sterkest, men kun fordi han eventuelt har gjort det som er riktig.
Derfor må man alltid spørre seg om det man får av anbefalinger er riktig, og aldri stole blindt på noen som helst autoritet.
Jeg mener det er misforstått tro å bruke autoriteter til å frita en selv fra å tenke selv.

Samtidig vil jeg understreke at jeg tror autoritet som konsept er veldig viktig i Guds sanne verdensorden - The True World Order. Men det er sann autoritet, basert på godhet og sannhet, og det som er rett.

Når det gjelder injeksjonene må man derfor finne ut hva som er rett, undersøke selv osv. Ikke ta alt for god fisk.
Det er f.eks. mulig for myndighetene å bli lurt, av Satan, om de ikke selv bevisst ønsker å være med på hans opplegg.

Hva tror du - er det Gud eller Satan som er verdens fyrste, eller samarbeider de om den posisjonen?
compaq
#2. Postet 20.10.2024 av compaq
Når apostelen Paulus i Titus 3:1 sier: Minn dem om å underordne seg under myndigheter og øvrigheter, å være lydige, rede til all god gjerning, mener han derfor at de kristne skal underordne seg under myndigheter og øvrigheter i relativ forstand. Og når Peter i 1.Peter 2:13-14 under inspirasjon sier: Vær derfor all menneskelig ordning undergitt for Herrens skyld, enten det nå er kongen som den høyeste eller landshøvdinger som utsendinger fra ham til straff for ugjerningsmenn, men til ros for dem som gjør godt, mener også denne apostelen at de kristne skal underordne seg under disse politiske herskere og myndigheter i relativ forstand, ikke i absolutt forstand.

Det er derfor nødvendig for Guds innvigde, døpte tjenere å være lovlydige og gjøre det som er rett og ikke stå Guds ordning imot, ikke bare på grunn av sverdet til de foresatte øvrigheter, men også på grunn av sin kristne samvittighet.( Rom 13:2,5) De vil gjøre alt det deres samvittighet tilsier dem at de foresatte øvrigheter, men når ufullkomme mennesker ( konger og landshøvdinger) forlanger at de skal gjøre noe som er i strid med det den høyeste myndighet, Jehova Gud, forlanger av dem, vil de lyde Gud mer enn mennesker. Dette er det standpunkt Kristi 12 apostler inntok, noe som tydelig framgår av det som hendte etter pinsedagen i år 33 e.kr.

Peter og Johannes ble arrestert i Jerusalem fordi de hadde forkynt i templet om Jesu død og oppstandelse. Senere, da de sto for det jødiske Høye råd, bød alle dommerne dem at de aldeles ikke skulle tale eller lære i Jesu navn. Adlød Peter og Johannes disse foresatte øvrigheter og sluttet med å forkynne Guds sannhet? Apgj 4:19-20 sier: Men Peter og Johannes svarte dem: Døm selv om det er rett i Guds øyne å lyde eder mer enn Gud. for vi kan ikke la være å tale om det som vi har sett og hørt. På grunn av dette standpunkt truet de jødiske foresatte øvrigheter dem og lot dem så gå.

På lignende måte ville heller ikke de hellige i Guds menighet i Roma som apostelen Paulus skrev til, kristne det det hellige romerske rike. De ønsket ikke blande seg opp i politikk og komme i bestittelse av politiske stillinger for de husket at deres leder Jesus kristus sa at han ikke hadde noe felles med denne verdens fyrste. ( Satan ) Joh 12:31 og 14:30 og 16:11) Og da disse hellige i det hedenske Roma fikk en avskrift av det brevet som disippelen Jakob skrev, kunne de i Jakob 4:4 lese følgende: Vet I ikke at vennskap med verden er fiendskap mot ( Jehova) Gud. Den altså som vil vøre verdens venn, han blir Guds fiende. De ble derfor ikke verdens venner.
NEDZED sier: Sitter og leker med Github Deskop;)
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16