Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 16.11.2024 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
undersøkende dom
Undersøkende dom
det fantes en bevegelse som trodde at Jesus ville komme igjen i 1843-deretter 1844 ettersom år null ikke eksisterer
(tekster brukt Dan 9 som englen gir besvarelse på daniels undring og utdyper startpunkt for den lange profetien på 2300 aftener og morgener.
(prinsipper de brukte var dag/år prinsipp som er gjengitt ved 2 bibeltekster en i Ezekiel og en i mosebøkene og noen indirekte tekster.
Ezra kap 7 svar til hendelsen for startpunkt som beskrives i dan 9

"Begynnelsestidspunktet for de sytti sjuere er kong Arta Xerxes befaling om at jødene i Persia skulle få reise hjem og gjenoppbygge byen.
Dette skjedde i år 457 f.Kr (Esra 7). Umiddelbart etterpå begynte et sabbatsår.
[2] Det var derfor lett for jødene å holde regning med utviklingen av denne profetien.
Med 457 f.Kr. som utgangspunkt vil den siste perioden på sju år ende med et sabbatsår i 34/35.
Jesus døde midt i denne «uken», våren 31 som en perfekt oppfyllelse av profetien."(hentet fra: https://www.norskbibelinstitutt.no/ressurser/ressurs/article/1582631)

Denne bevegelsen fikk mye lys og sprede det hvorenn de kom. Noen argumenterte mot dem at en ikke vet dagen eller timen, og ved slik argumentasjon ville de ikke studere mer, men Jesus sier våk og be.
(Uten tro er dere ikke til behag for meg. Les hebr 10:38)Etter 1844 kan de som var med bekreft at Herren var med og ledet ved at de var et med Kristus og at Den hellige ånd ledet med kraft til virke.

Spørsmålet lyder da så hvorfor feilet dem og kan det ha hendt etter Guds vilje?

Etter 1844 sluttet mange mennesker å se bibele i lys av et Historisk (gramatisk)fortolkningsprinsipp
og begynte å bruke fortid/fremtid fortolkningsprinsipp i forståelse av bibelen. De prinsippen kom på 1500 tallet som en tanke til motreformasjon av Jesuittene.

Selve uttregningen til de i 1844 bevegelsen var det ikke noe å si på, men hva bommet de på. på den tid var det en almen lære at jorden var helligdommen,
og når helligdommen skulle renses tolket de det slik at Kristus kom og hentet sine og renset jorden med ild.
Dette utsagnet var feil, litt etter 1844 kom det frem at helligdommen på jorden var et forbilde/etterligning på helligdommen i himmelen hvor Jesus gjør tjeneste ved sitt blod (skyggene revnet så det ekte kunne tre frem)
(et fullkomment offer som gjorde slutt på offertjenesten.
del 1 av 3

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 16.11.2024 av HÅKON L
Disipplene og folkemengden trodde at Jesus skulle herske som konge og drive rommerne ut(men hadde de vist at Jesus skulle dø kunne ikke denne profeti oppfylles med hyllest)
Les Joh 12:12 og utover henvisning til sak 9:9-10, les(mark 11:1-11, Matt 21:1-17, Luk 19:28-40 se spesielt vers 39-40)
12 Dagen etter fikk folkemengden som var kommet til festen, høre at Jesus var på vei inn i Jerusalem. 13 Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham, og de ropte:
Hosianna!
Velsignet er han som kommer
i Herrens navn,
Israels konge!
14 Jesus fant et esel og satte seg opp på det, slik det står skrevet:
15 Vær ikke redd, datter Sion!
Se, din konge kommer,
ridende på en eselfole.

Sak 9:9-10 (les gjerne Matt 12:15-21)(siste del av vers 10 hender i fremtiden etter de 1000 år hvor de ugudelige og vantro er utryddet fra eksistens)
9 Bryt ut i jubel, datter Sion!
Rop av glede, datter Jerusalem!
Se, din konge kommer til deg,
rettferdig og rik på seier,
fattig er han og rir på et esel,
på en eselfole.

10 Jeg skal gjøre ende på vognene i Efraim
og hestene i Jerusalem,
krigsbuen skal brytes i stykker.
Han skal forkynne fred for folkeslagene,
hans velde skal nå fra hav til hav,
fra Storelven til jordens ender.
del 2 av 3

HÅKON L
#2. Postet 16.11.2024 av HÅKON L
(Lignende var det med 1844 fra 538-1798(en tid tider og en halv tid/42måneder/1260dager til endens tid) fra 1798-1844 hvor tiden er omme(ikke mer tidsprofetier å uttregne for oss mennesker)
(i denne perioden skulle det som sto skevet om den lille i dan 12 og åp 10 oppfylles (forseglet til åpen og begeistring til skuffelse(svi i bukken)
Hadde de vist at Jesus ikke skulle komme igjen i 1844 22 oktober hadde de ikke forkynt budskapet, men det var ikke Guds vilje derfor måtte de være uvitene om et på slik at de kunne oppfylle det skriftene sa om hendelsen.(les også til filadelfia i åp3:7-13 omhandler denne perioden hvor boken er åpnet til det svir i bukken)

Helligdommen i himmelen
Les hebr kap 9-10 tenk jordisk(etteligning/skygge/forbilde/frem til rette ordning)
himmelske (det ekte, selve bilde, den rette ordning
les salme 40:7-9 tilknyttet vers 9 i hebr 10

(den store forsoningsdag 3mos 16, lett å huske ved å tenke Joh 3:16)
Hebr 9:7 Men i det andre går øverstepresten inn alene og bare én gang om året, og aldri uten blod som han bærer fram for seg selv og for alle synder folket har gjort uten å vite det.

begrep
1 innerste rommet. fra 1844 jesus går inn og tjenestegjør som vår ypperstepreste ved paktkisten og nådens trone.(der kom loven til syne i himmelen)(fra loven kom sannheten frem om å gjenreise de gamle ruiner se Jesaja 58:12-14)
2 forreste rommet fra hebreerboken skrevet til slutten av de 2300 aftener og morgener hvor helligdommen skal bli renset, for det nevnes for så lenge det forreste rommet står fra det var skrevet står det tiden som nå er,
men siden har tiden gått og jesus gikk videre i tjenesten til det innerste.

Hebr 9:21-25
21 På samme måte stenket han blod på teltet og på alle kar som ble brukt under gudstjenesten.
22 Etter loven blir jo nesten alt renset med blod, og uten at blod blir utøst, er det ingen som får tilgivelse.
23 De jordiske etterligningene av det som er i himmelen, må altså renses på denne måten.
Men selve den himmelske helligdommen må renses ved offer som er bedre enn disse.
24 For Kristus gikk ikke inn i en helligdom som er gjort av menneskehånd og bare er et bilde av den sanne helligdommen.

til slutt les åp kap 14:5-ut kapittelet (tenk store forsoningsdag og høstfesten som kom etterpå. Jesus taler om høst, men det er et annet studium)
Davidos
#3. Postet 16.11.2024 av Davidos
Amen!

Salig er den som tror, at alt som skjer ER Gud's vilje. Han utfører Sin vilje, eller tillater satans vilje(Job's bok som eksempel).

Jeg må si at etter å ha vært i strid med adventister angående profeti, så falt jeg i vellfarelsen om pretorisme. I dag er jeg fullt og holdent i visshet om at siden alt er Gud's vilje, så stemmer det også at skuffelsen i 1843 måtte finne sted for å øke forståelsen av skriften.

Riktig god sabbat, Håkon. Gud velsigne deg!
compaq
#4. Postet 16.11.2024 av compaq
Jehovas vitner tror ikke på helvete

Hvis han skulle til et slikt hett og brennende sted, ville ikke hans grå hår vare så svært lenge.evig? Stopp. Tenk. Bruk fornuften enten du nå er adventist, katolikk, protestant, jøde, muslim eller tilhører en annen religion.
AndersW
#5. Postet 16.11.2024 av AndersW
Undersøkende dom
det fantes en bevegelse som trodde at Jesus ville komme igjen i 1843-deretter 1844 ettersom år null ikke eksisterer
(tekster brukt Dan 9 som englen gir besvarelse på daniels undring og utdyper startpunkt for den lange profetien på 2300 aftener og morgener.
(prinsipper de brukte var dag/år prinsipp som er gjengitt ved 2 bibeltekster en i Ezekiel og en i mosebøkene og noen indirekte tekster.
Ezra kap 7 svar til hendelsen for startpunkt som beskrives i dan 9

"Begynnelsestidspunktet for de sytti sjuere er kong Arta Xerxes befaling om at jødene i Persia skulle få reise hjem og gjenoppbygge byen.
Dette skjedde i år 457 f.Kr (Esra 7). Umiddelbart etterpå begynte et sabbatsår.
[2] Det var derfor lett for jødene å holde regning med utviklingen av denne profetien.
Med 457 f.Kr. som utgangspunkt vil den siste perioden på sju år ende med et sabbatsår i 34/35.
Jesus døde midt i denne «uken», våren 31 som en perfekt oppfyllelse av profetien."(hentet fra: https://www.norskbibelinstitutt.no/ressurser/ressurs/article/1582631)

Denne bevegelsen fikk mye lys og sprede det hvorenn de kom. Noen argumenterte mot dem at en ikke vet dagen eller timen, og ved slik argumentasjon ville de ikke studere mer, men Jesus sier våk og be.
(Uten tro er dere ikke til behag for meg. Les hebr 10:38)Etter 1844 kan de som var med bekreft at Herren var med og ledet ved at de var et med Kristus og at Den hellige ånd ledet med kraft til virke.

Spørsmålet lyder da så hvorfor feilet dem og kan det ha hendt etter Guds vilje?

Etter 1844 sluttet mange mennesker å se bibele i lys av et Historisk (gramatisk)fortolkningsprinsipp
og begynte å bruke fortid/fremtid fortolkningsprinsipp i forståelse av bibelen. De prinsippen kom på 1500 tallet som en tanke til motreformasjon av Jesuittene.

Selve uttregningen til de i 1844 bevegelsen var det ikke noe å si på, men hva bommet de på. på den tid var det en almen lære at jorden var helligdommen,
og når helligdommen skulle renses tolket de det slik at Kristus kom og hentet sine og renset jorden med ild.
Dette utsagnet var feil, litt etter 1844 kom det frem at helligdommen på jorden var et forbilde/etterligning på helligdommen i himmelen hvor Jesus gjør tjeneste ved sitt blod (skyggene revnet så det ekte kunne tre frem)
(et fullkomment offer som gjorde slutt på offertjenesten.
del 1 av 3

At Adventister, Jehovas vitner og andre sekter tror de kan regne ut når Jesus skal komme er helt meningsløst. Jesus og alle de hellige (Guds rike) kommer når du vender om angrer dine synder og ber om tilgivelse.

Matt 3:2, 4:17 "Vend om, for himmelriket er kommet nær!"
AndersW
#6. Postet 16.11.2024 av AndersW
Jehovas vitner tror ikke på helvete

Hvis han skulle til et slikt hett og brennende sted, ville ikke hans grå hår vare så svært lenge.evig? Stopp. Tenk. Bruk fornuften enten du nå er adventist, katolikk, protestant, jøde, muslim eller tilhører en annen religion.
compaq, både det nye Jerusalem og ildsjøen utenfor er to tilstander, de gode og de onde fysisk og psykisk er i, ikke to steder.
HÅKON L
#7. Postet 16.11.2024 av HÅKON L
Åp 22:10-13 + 20-21
10 Så sa han til meg: «Sett ikke segl for de profetiske ord i denne boken! For tiden er nær.
11 La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett,
og den hellige fortsette i helliggjørelse.
12 Se, jeg kommer snart, og lønnen jeg vil gi, har jeg med meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning.
13 Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden.

20 Han som vitner om dette, sier: «Ja, jeg kommer snart.»
Amen. Kom, Herre Jesus!
21 Herren Jesu nåde være med alle!

Himmelriket er nært i vårt hjerte og sin. Enhver kristen burde våke og be
for hvert menneske skal stå til ansvar for sine gjerninger og Jesus vil lønne dem som er trofaste, når han kommer bringer han oss til det lovede land(himmelen)byen med de fast grunnvoller (Jerusalem).(les gjerne vitnesbyrdet om Abraham i kap 11 av hebreerne.)

Hebr 10:35-39
35 Kast ikke vekk frimodigheten! For den gir stor lønn. 36 Dere trenger utholdenhet, så dere kan gjøre Guds vilje og vinne det som er lovet.
37 For ennå er det bare en kort stund,
så kommer han som skal komme,
og han skal ikke drøye.
38 Min rettferdige skal leve ved tro;
men trekker han seg unna,
har min sjel ingen glede i ham.
39 Men vi er ikke av dem som vender seg bort og går under; vi er av dem som tror og berger sin sjel.

Hebr 10:14-18 (betingelsen (dem som helliges) og løfte i vers 17 er stort og gjelder forenhver som er villig til å vende om)
14 For ved en eneste offergave har han for alltid gjort dem som helliges, fullkomne.
15 Også Den hellige ånd vitner for oss om dette. For først sier han:
16 Dette er pakten jeg vil slutte med dem
i dager som kommer, sier Herren:
Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte
og skrive dem i deres sinn.
17 Og så:
Jeg vil ikke lenger huske
syndene deres og all deres urett.
18 Men der det er tilgivelse for syndene, trengs det ikke lenger noe offer for synd.

AndersW: du må lese innleggene ikke bare litt av dem før du feller dom
Davidos: en velsignet sabbat til deg og :)
Andor
#8. Postet 16.11.2024 av Andor
Har Nostradamus rett her at dyret står fram i 2088 så skal Jesus komme igjen ca 2095.

https://www.cesarnostradame.com/nostradamus-2088-la-bete-de-l-apoca
HÅKON L
#9. Postet 17.11.2024 av HÅKON L
Har Nostradamus rett her at dyret står fram i 2088 så skal Jesus komme igjen ca 2095.

https://www.cesarnostradame.com/nostradamus-2088-la-bete-de-l-apoca
The "Christian" Secret Society That Has Made Protestants Worship Pagan gods | LED Live (1t:18min:40sec)

en av de beste videoene jeg har sett på lenge.

Her forklares det hvem dyret er gjennom historie, ved
mange interesant gamle bøker. som bekrefter hva bibelen sier om dyret

les gjerne åp 13 og dan 7

stikkord dødlige sår/banesår, følg med på dyrene som beskrives i åp 13 og dan 7
handlingene dyret skal gjøre og har gjort
endelig konklusjon på dyret vises i åp 19:20
AndersW
#10. Postet 23.11.2024 av AndersW
The "Christian" Secret Society That Has Made Protestants Worship Pagan gods | LED Live (1t:18min:40sec)

en av de beste videoene jeg har sett på lenge.

Her forklares det hvem dyret er gjennom historie, ved
mange interesant gamle bøker. som bekrefter hva bibelen sier om dyret

les gjerne åp 13 og dan 7

stikkord dødlige sår/banesår, følg med på dyrene som beskrives i åp 13 og dan 7
handlingene dyret skal gjøre og har gjort
endelig konklusjon på dyret vises i åp 19:20
Vrøvl, både "dyret og kvinnen som sitter på dyret" eksisterte da forfatteren skrev denne teksten.

Åp 17:7 "Jeg skal fortelle deg hemmeligheten med kvinnen og med dyret som bærer henne og har sju hoder og ti horn."

Åp 17:9 "Her trengs det forstand og visdom. De sju hodene er sju fjell, og på dem sitter kvinnen. De er også sju konger. Fem av dem er falt, én er nå, og én er ennå ikke kommet."
Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16