Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Davidos
Opprettet 26.11.2024 av Davidos, mann, 42 år, Østfold.
Hva er Gud's tempel i dag?

Hei folkens,

Jesus sa; Lukas 16:16-17

"16The law and the prophets were until John: since that time the kingdom of God is preached, and every man presseth into it. 17And it is easier for heaven and earth to pass, than one tittle of the law to fail."

Vi vet også at da Jesus døde på korset ble linduken inne i tempelet revet i to, noe som indikerer at det daglige offer ikke lenger er nødvendig, for det ultimate offer ble gitt oss i Kristus da Han døde. Videre fikk disiplene den hellige Ånd da Jesus forlot dem i kjødet her på jorden. Så, profetenes tid er OVER.
Det er ikke lenger noen som kan påberope seg å være mellommenn mellom Gud og oss lengre, for Gud er i oss!
Verken prester, paver, eller profeter.

Altså er hjertene våre det nye tempel som den hellige Ånd bor i.
Gud er i oss, men vi er alikevel ikke Gud(bare så det er sagt)

Her kommer loven inn, uten at jeg mener at det er noe frelse gjennom gjerninger, men heller frelse gjennom tro, og Jesus sa; "Elsk Gud av hele din kraft, og elsk din neste som deg selv."
Dette betyr at vi holder budene til vår Far i himmelen, FORDI at vi elsker Ham! Ikke fordi at vi leser dem.. Skjønner dere forskjellen?

Så da må man spørre seg selv; hvorfor forsøker jødene å bygge det 3.tempel i Jerusalem?
Hva er hensikten med å bygge et fysisk tempel av stein på jorden, når Jesus gav sitt liv for oss, og sendte en annen trøster i Sitt sted da Han forlot disiplene? Bor Gud/den hellige Ånd i et tempel av stein lenger? Eller bor den hellige Ånd i våre hjerter som følge av Jesu offer?

1 Corinthians 3:17 “If any man defile the temple of God, him shall God destroy; for the temple of God is holy, which temple ye are.”

VI er det nye tempel. Og om vi skjenker det nye tempel, så skal vi dø. Og hvordan holder man det nye tempel hellig? Jo, man holder Gud's bud!

Om du elsker Gud, så er det lett å holde Hans bud. For om du virkelig elsker Gud, så har du tatt imot Jesus Kristus som din frelser, og det innebærer at du TROR PÅ JESUS!

Og hva betyr det å tro på Jesus? Jo, det betyr at du tror på både Hans liv og offer. Og det innebærer at du tror på hvert eneste ord som kom ut av Hans munn.

"16The law and the prophets were until John: since that time the kingdom of God is preached, and every man presseth into it. 17And it is easier for heaven and earth to pass, than one tittle of the law to fail."

Svar på innlegg

AndersW
#1. Postet 26.11.2024 av AndersW
Det er Jesu kropp og ikke noe annet som er Guds nye tempel og bolig. Slik er det den dag i dag.

Joh 2:19 "Jesus svarte dem: «Riv ned dette tempelet, og jeg skal reise det opp igjen på tre dager.» «I førtiseks år har de bygd på dette tempelet, og du vil reise det opp igjen på tre dager?» sa de. Men det tempelet han talte om, var hans egen kropp. Da han var reist opp fra de døde, husket disiplene hans at han hadde sagt dette"

OBS: Og den kroppen stod opp fra graven. Jesus er ikke en ånd.
Davidos
#2. Postet 26.11.2024 av Davidos
Det er Jesu kropp og ikke noe annet som er Guds nye tempel og bolig.

Joh 2:19 "Jesus svarte dem: «Riv ned dette tempelet, og jeg skal reise det opp igjen på tre dager.» 20 «I førtiseks år har de bygd på dette tempelet, og du vil reise det opp igjen på tre dager?» sa de. Men det tempelet han talte om, var hans egen kropp. Da han var reist opp fra de døde, husket disiplene hans at han hadde sagt dette"

Ja, nettopp Anders! Det er en bredere forståelse av Hans utsagn vet du. Det er beskrevet i innlegget mitt over.
Men kort fortalt så proklamerte Jesus på tidspunktet du nevner, at kroppene våre er det nye tempel, og tempelet av stein er opphevet ved Hans død.

DERFOR sendte Han en stedfortreder i Sitt fravær til disiplene. Den Hellige Ånd ER Kristus, og Han bor I oss!
AndersW
#3. Postet 26.11.2024 av AndersW
Ja, nettopp Anders! Det er en bredere forståelse av Hans utsagn vet du. Det er beskrevet i innlegget mitt over.
Men kort fortalt så proklamerte Jesus på tidspunktet du nevner, at kroppene våre er det nye tempel, og tempelet av stein er opphevet ved Hans død.

DERFOR sendte Han en stedfortreder i Sitt fravær til disiplene. Den Hellige Ånd ER Kristus, og Han bor I oss!
Nei Jesus er ikke en ånd. Jesus er et menneske, som den Hellige ånd bor i.

Luk 2: 36-42 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på."
Davidos
#4. Postet 26.11.2024 av Davidos
Nei Jesus er ikke en ånd. Jesus er et menneske, som den Hellige ånd bor i.

Luk 2: 36-42 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine. Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på."
Johannes kap. 1:1-14

1In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. 2The same was in the beginning with God. 3All things were made by him; and without him was not any thing made that was made. 4In him was life; and the life was the light of men. 5And the light shineth in darkness; and the darkness comprehended it not. 6There was a man sent from God, whose name was John. 7The same came for a witness, to bear witness of the Light, that all men through him might believe. 8He was not that Light, but was sent to bear witness of that Light. 9That was the true Light, which lighteth every man that cometh into the world. 10He was in the world, and the world was made by him, and the world knew him not. 11He came unto his own, and his own received him not. 12But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name: 13Which were born, not of blood, nor of the will of the flesh, nor of the will of man, but of God. 14And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

Og som vi alle vet, så kom Ånden fra Gud. Altså er Gud, Jesus, og Ånden ETT.
AndersW
#5. Postet 26.11.2024 av AndersW
Johannes kap. 1:1-14

1In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. 2The same was in the beginning with God. 3All things were made by him; and without him was not any thing made that was made. 4In him was life; and the life was the light of men. 5And the light shineth in darkness; and the darkness comprehended it not. 6There was a man sent from God, whose name was John. 7The same came for a witness, to bear witness of the Light, that all men through him might believe. 8He was not that Light, but was sent to bear witness of that Light. 9That was the true Light, which lighteth every man that cometh into the world. 10He was in the world, and the world was made by him, and the world knew him not. 11He came unto his own, and his own received him not. 12But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name: 13Which were born, not of blood, nor of the will of the flesh, nor of the will of man, but of God. 14And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

Og som vi alle vet, så kom Ånden fra Gud. Altså er Gud, Jesus, og Ånden ETT.
Så du er uenig med Jesus som klart og tydlig sier og viser at han ikke er en ånd, til sine disipler?

At mennesket Jesus sier han og Faderen er ett, betyr heller ikke at han er en ånd. Dvs. at han motsier seg selv.

Du kommer med et engelsk sitat hvor ordet ånd (spirit) ikke finnes? Det som står i det sitatet er at Guds skapende ord ble menneske ikke noe annet.
Davidos
#6. Postet 26.11.2024 av Davidos
@AndersW

Du er en anklager, og du skaper en realitet som tydeligvis forsøker å definere meg, som er løgn. Du er den Johannes beskrev som en slange, og slanger vrir på sannheten.

Johannes preker også om anger/omvendelse:
" omvend dere, for himmelens rike er nær."

Hva er vitsen med omvendelse om det ikke finnes noen lov?
AndersW
#7. Postet 26.11.2024 av AndersW
@AndersW

Du er en anklager, og du skaper en realitet som tydeligvis forsøker å definere meg, som er løgn. Du er den Johannes beskrev som en slange, og slanger vrir på sannheten.

Johannes preker også om anger/omvendelse:
" omvend dere, for himmelens rike er nær."

Hva er vitsen med omvendelse om det ikke finnes noen lov?
Verden har vendt Gud ryggen og er på vei bort fra Gud. Vitsen med å vende om, er å igjen gå på veien mot Gud.

Joh 14:6 "Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg."

Davidos
#8. Postet 26.11.2024 av Davidos
Verden har vendt Gud ryggen og er på vei bort fra Gud. Vitsen med å vende om, er å igjen gå på veien mot Gud.

Joh 14:6 "Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg."

Du er nok ikke klar over det selv, men du bekrefter hva jeg sier.. Noen er nok bare bedratt av forførende ånder, og klarer derfor ikke å se det som er rett foran nesa på dem, selv ikke når de ytrer ordene fra egen munn!
AndersW
#9. Postet 26.11.2024 av AndersW
Og hva betyr det å tro på Jesus? Jo, det betyr at du tror på både Hans liv og offer. Og det innebærer at du tror på hvert eneste ord som kom ut av Hans munn.

Er det slik å forstå at du mener de norske oversettelsene av hva Jesus sa er feil, siden du gjentatte ganger kommer med engelske oversettelser?

Når det gjelder Jesu offer og liv, så forholder det seg på denne måten:

1 Joh 5:11 "dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet."

Så er det noe vi har fått, for at vi skal leve i det, ikke bare tro på det.
Davidos
#10. Postet 26.11.2024 av Davidos
@AndersW

Det er ingen korrelasjon mellom hva du skriver innimellom, og du motsier deg selv ofte.. Det er ingen vits i å diskutere med deg da du virker å være totalt blasert for selvransakelse, men utelukkende skal på død og liv ransake alle andre som ikke deler dine vrangforestillinger.

Jeg har sett meg lei av å forsøke å ha en dialog med deg, og overlater videre arbeid med deg til Gud's uransakelige veier.

Gud velsigne deg, Anders
Tospann sier: Nå har vi den hardaste ria Vi slit med å karre oss frem Mot lyset og adventstida D'e langt sør til Betlehem
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonseRadio 3:16