Hei
Her har eg en liten tankevekker. Eg synes at forumene begynner å bli ekstremistiske og at den ikke reflekterer kristne i Norge -- og da mener eg den typen som med iver leser bibelen, går fast i minst en menighet og som gjerne vil følge Jesus og hans bud.
Denne plassen fylles opp av konspirasjonsteoretikere, en Jehovas vitne som vil konvertere folk og andre som faktisk gjør denne plassen utrivelig.
D/quote]
Det finnes i dag ca 45 000 ulike trossamfunn innen kristenheten, hvor hvert trossamfunn har sin egen forståelse av Bibelen og et bibelsyn ulikt alle andre. Alle trossamfunn hevder å ha fått sin bibelforståelse og biblesyn fra Den Hellige Ånd. At dette er feil, trenger en ikke være professor for å skjønne.
I ditt innlegg gir du selv til kjenne et bibelsyn, kanskje uten du er klar over det, som jeg ikke kan dele med deg. Er jeg da en ekstremist og konspirasjonsteoretiker i dine øyne?
Når det finnes 45 000 ulike trossamfunn med ulike bibelsyn, finner jeg det underlig at du BARE trekker frem Jehovas vitner som vil "konvertere folk og andre som faktisk gjør denne plassen utrivelig." Personlig har jeg aldri opplevd Jehovas Vitner slik i debatt, tvert imot, selv om jeg ikke deler deres bibelforståelse.
Å drive debatt blant kristne ser visst ut til å være umulig uten å fordømme hverandre. Men da er det ikke debatt. Enten er man "innafor", eller så er man "utafor".
Å ha muligheten til å debattere Bibelen rent saklig ved å ikke blande personlig bibelsyn med sak, burde etter mitt syn vært en selvfølge og noe kristne også burde være opptatt av. Men det ser ut for at det en er opplært til i sin egen menighet er den fullkomne sannhet. Dette er selvsagt tøys, og da vekker det selvsagt sterke følelser og sterk kognitiv dissonans når noen rokker ved de etablerte og sterk sementerte holdninger og "sannheter" en har fått i sin egen menighet. Det er trist at det er slik. Slik burde det ikke være.
Jeg synes innlegget ditt er svært lite gjennomtenkt fordi du selv, sannsynligvis uten å være klar over det, legger premissene for hva/hvem som er ekstremister og konspirasjonsteoretikere. Det skaper bare mer splid, slik det dessverre er i mange kristne fora. Veien til bruk av hersketeknikker og meningstyrrani kan da lett bli kort, dessverre. Det burde være en tankevekker.