Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

HÅKON L
Opprettet 25.01.2025 av HÅKON L, mann, 28 år, Østfold.
Menneskes lengsel/nød
(Mennesker lengter etter det gode som Gud har vist oss, når de har vandret vill, og ser at sine egne veier er tomme og Guds vei er hva som gangner.)

Jesus hadde ikke gitt den lamme noe løfte om guddommelig hjelp. Mannen kunne ha sagt:
“Herre, hvis du vil gjøre meg frisk, skal jeg gjøre alt du ber meg om.” Han kunne ha begynt å tvile,
og på den måten mistet denne ene sjansen til å bli helbredet. Men nei, han trodde Kristi ord,
trodde at han var blitt helbredet. Han forsøkte med en gang, og Gud gav ham kraft.
Han hadde vilje til å gå, og han gikk. Han tok Kristus på ordet, og han ble helbredet.

Gjennom synd er vi blitt skilt fra et liv sammen med Gud.
Sjelene våre er lamme l oss selv er vi ikke mer i stand til å leve et hellig liv enn denne syke mannen var til å gå.
Det er mange som innser at de er hjelpeløse. De lengter etter et åndelig liv i harmoni med Gud, og de strever for å oppnå det.
Men forgjeves. l fortvilelse roper de: Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme!”. Rom 7:24.
Hvis du er et slikt motløst og kjempende menneske, må du lære deg til å se opp.
Frelseren bøyer seg over dem han har løskjøpt med sitt eget blod, og sier med en usigelig ømhet og medynk: “Vil du bli frisk?”
Han ber deg om å stå opp med full helse og fred. Vent ikke til du føler at du er blitt frisk.
Tro Frelserens ord. Legg din vilje på Kristi side. Bestem deg for å tjene ham, og når du tar ham på ordet,
vil du motta kraft. Uansett hvilke onde vaner du har ligget under for, og hvilke sterke lidenskaper du gjennom lang tid har vært bundet av,
så er Kristus i stand til og lengter etter å sette deg fri. Han vil gi liv til mennesker som er “døde ved... overtredelser og synden.. Ef 2: 1.
Han vil sette fri dem som er fanger under svakhet og ulykke, og som er bundet av syndens lenker.(Helse og livsglede, 58.3-58.4, Ellen. g. White)

Job 29:1-4
1 Job fortsatte med sin visdomstale og sa:
2 Kunne jeg få det som i tidligere måneder,
de dagene da Gud våket over meg,
3 da hans lampe skinte over mitt hode
og jeg gikk gjennom mørket i hans lys,
4 slik jeg hadde det i mine velmaktsdager
da Gud var min fortrolige i mitt telt,

Salme 25:12+14
12 Hver den som frykter Herren,
lærer av ham den vei han skal velge.
14 Herren taler fortrolig med dem som frykter ham,
han gjør dem kjent med sin pakt.
del 1 av 3

Svar på innlegg

HÅKON L
#1. Postet 25.01.2025 av HÅKON L
del 2 av 3
romerne 3:21-25 (legg merke til ordet sonningslokk er knyttet til paktkisten i Helligdommen, ved helligdomstjenesten som ved ypperstepresten var i en gang i året.)
(der bar ypperstepresten frem Israels bekjent synder ved blod som han la ved soningslokket.)
(slik kan vi bekjenne syndene våre til Kristus som bærer dem frem til Gud og som godkjenner Kristi rettferdighet, og vi står som syndfri pågrunn av Kristus.)
21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven.
22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell,
23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus.
25 For dem som tror, har Gud stilt ham fram som soningslokk ved hans eget blod.
Slik viste Gud at han var rettferdig da han bar over med de syndene som tidligere var begått.

Disiplene sov
Menneskehjertet lengter etter medfølelse når det lider. Denne lengsel følte Kristus i sitt innerste.
Han kom til disiplene i den ytterste sjeleangst og med en brennende lengsel etter å høre noen trøstens ord fra dem som han så ofte hadde velsignet og trøstet og hadde skjermet i sorg og nød.
Han som alltid hadde hatt medfølende ord å si til dem, led nå under en overmenneskelig angst. Han lengtet etter å vite at de bad for ham og for seg selv.
Hvor mørk tok ikke syndens ondskap seg ut! Fryktelig var fristelsen til å la menneskene bære følgene av sin egen skyld, mens han stod uskyldig overfor Gud. Kunne han bare vite at disiplene forstod og satte pris på dette, ville det ha styrket ham.
Med smertefull anstrengelse reiste han seg opp. Så vaklet han bort til det stedet hvor han hadde etterlatt disiplene.
Men han fant dem sovende. Hadde han funnet dem i bønn, ville han følt det som en lindring. Hadde de søkt tilflukt i Gud for at ikke Satans krefter skulle få overhånd over dem, ville han ha blitt trøstet ved deres faste tro.
Men de hadde ikke gitt akt på den gjentatte advarselen: “Våk og be!” Til å begynne med hadde de vært bekymret over å se at deres Herre, som vanligvis var så rolig og verdig, kjempet med en sorg som for dem var helt ufattelig. (fortsetter neste innlegg)

HÅKON L
#2. Postet 25.01.2025 av HÅKON L
Del 3 av 3

De hadde bedt da de hørte de smertefulle ropene. De mente ikke å svikte ham, men de var som lammet av døsighet. Den kunne de ha ristet av seg hvis de hadde fortsatt med å trenge inn på Gud i bønn.
De innså ikke hvor nødvendig det var å våke og be inderlig til Gud for å kunne stå imot fristelsen. (slektenes håp, s.519:4-5, Ellen G White)

Løft en sang - Kommer du ei snart - Triangelos (3:07min)
https://www.youtube.com/watch?v=xIOZ2qGc1FI
AndersW
#3. Postet 01.02.2025 av AndersW
Hvorfor komplisere så mye? Angrer du dine synder og ber om tilgivelse kommer du inn i himmelriket.
compaq
#4. Postet 06.02.2025 av compaq
håkon

De sørgelige følgene av ikke å kjenne Jehova, av ikke å anerkjenne ham og av å unnlate å ta ham i betraktning, blir påpekt av hans profet. Iløpet av de siste 40 årene før byen Jerusalem og dens tempel ble ødelagt og de jøder som overlevde ødeleggelsen ble bortført til Babylon, erklærte for eksempel Jehova gjennom sin profet Jeremias: Uklokt er mitt folk, meg kjenner de ikke, de er uvettige barn og uforstandige, er de, de er vise til å gjøre det onde men å gjøre det gode skjønner de ikke. ( Jer 4:22)

Den som vil rose seg, han rose seg av at han er forstandig og kjenner meg at jeg er Jehova som gjør miskunnhet, rett og rettferdighet på jorden for i det har jeg velbehag. ( Jer 9:24) 1.kor 1:21)

På lignende måte ble profeten Hoseas inspirert til å si følgende til israelittene før tistammeriket Israel ble styrtet av den assyriske verdensmakt i 740 f.kr: Hør Jehovas ord, I Israels barn. For Jehova har sak med dem som bor i landet fordi det ingen sannhet og ingen kjærlighet og ingen gudskunnskap finnes i landet. Hvilke følger hadde så det fått? De sverger og lyver, myrder og stjeler og driver hor. De farer fram med vold og mord følger på mord. Derfor skal landet visne og alt det som bor der, skal vansmekte både markens dyr og himmelens fugler, endog havets fisker skal utryddes. Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg, så du ikke skal tjene meg som prest, du glemte din Guds lov, derfor vil også jeg glemme dine barn. Derfor har jeg hogd løs på dem ved profetene, drept dem ved min munns ord og dommene over deg for ut som et lyn. For jeg har lyst til kjærlighet og ikke til slaktoffer og til gudskunnskap mer enn til brennoffer. ( Hoseas 4:1-3,6 og 6:5-6)

Det at tistammeriket Israel og Juda rike forkastet gudskunnskap, fikk alvorlige, skjebnesvangre følger for disse rikene. Når vi tenker på de alvorlige følger det fikk å forkaste denne høyst viktige kunnskap den gangen, kan vi bedre forstå hvorfor det ikke er noen som gjør noe ondt eller ødelegger noe blant dem som bor i det åndelige paradis, hvor levningen av det åndelige Israel befinner seg. Det er på grunn av at den gagnlige Jehovas kunnskap fyller deres velsignede, åndelige område, akkurat som vannet dekker havets bunn. Denne kunnskapen er like dyp som havet, som de sju hav på jorden.

Da Jesus Kristus ba til sin himmelske Far for sine trofaste apostler, sa han med rette: Dette betyr evig liv, at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud og om ham du utsendte, Jesus Kristus. ( Joh 17:3) Innbyggerne i det åndelige paradis i vår tid tar fortsatt til seg kunnskap om Jehova og hans messianske Konge, Jesus kristus og det åndelige liv i det paradisiske område hvor de som kjenner Jehova, befinner seg, er følgelig preget av fred og trygghet.
HÅKON L
#5. Postet 07.02.2025 av HÅKON L
(dette utsagnet av compac stemmer ikke)(når en ser den enes ulykke er dette lærdom for at vi ikke skal gå i samme spor, men ofte skjer ikke det)

"Det at tistammeriket Israel og Juda rike forkastet gudskunnskap, fikk alvorlige, skjebnesvangre følger for disse rikene.
Når vi tenker på de alvorlige følger det fikk å forkaste denne høyst viktige kunnskap den gangen,
kan vi bedre forstå hvorfor det ikke er noen som gjør noe ondt eller ødelegger noe blant dem som bor i det åndelige paradis,
hvor levningen av det åndelige Israel befinner seg. Det er på grunn av at den gagnlige Jehovas kunnskap fyller deres velsignede,
åndelige område, akkurat som vannet dekker havets bunn.
Denne kunnskapen er like dyp som havet, som de sju hav på jorden." (utsagn av compac)

(bibelen utdyper det å kjenne,"I", ett i troen må være et utrykk for vår tro)
1 La oss altså være på vakt så det ikke skal vise seg at noen av dere blir liggende etter,
siden løftet om å komme inn til Guds hvile fortsatt gjelder. 2 For det gode budskapet er forkynt både for oss og for dem.
Men ordet disse hørte, ble til ingen nytte, fordi de ikke ble ett i troen sammen med dem som hørte det. 3 Og det er vi som tror, som går inn til hvilen.
For han sa:
Så sverget jeg i min vrede:
Aldri skal de komme inn til min hvile!

Johannes bruker mye kjenne kristus, Paulus "I" kristus, hebreerne bruker et med troen
(en praktiserene tro som ikke er et med troen er en nytteløs tro, en må tro og gjøre troen levende i sitt liv ved Kristus)
(selv Salomo som begynte godt falt den visete blant alle mennesker)(i egen kraft, makter vi ikke)

Mark 12:32-34
32 Den skriftlærde sa til ham: «Du svarer godt, mester! Det er sant som du sier: Herren er én, og det er ikke noen annen enn han.
33 Å elske ham av hele sitt hjerte og av all sin forstand og av all sin kraft og å elske sin neste som seg selv,
det er mer verdt enn alle brennoffer og andre offer.»
34 Da Jesus hørte hvor klokt han svarte, sa han til den skriftlærde: «Du er ikke langt borte fra Guds rike.» Og ingen våget å spørre ham mer.

(den kloke er den som gjør hva som er rett, og går den vei Herren kaller oss til å gå)
AndersW
#6. Postet 08.02.2025 av AndersW
..........Da Jesus Kristus ba til sin himmelske Far for sine trofaste apostler, sa han med rette: Dette betyr evig liv, at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud og om ham du utsendte, Jesus Kristus. ( Joh 17:3) Innbyggerne i det åndelige paradis i vår tid tar fortsatt til seg kunnskap om Jehova og hans messianske Konge, Jesus kristus og det åndelige liv i det paradisiske område hvor de som kjenner Jehova, befinner seg, er følgelig preget av fred og trygghet.
Det der er enda en gnostisk Jehovas vitne forvrengning av hva de kristne tror compaq

Det Jesus sa var: "Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus."

Det er altså ikke snakk om å ta til seg kunnskap (gnosis) men å personlig kjenne Gud via Jesu person.
compaq
#7. Postet 08.02.2025 av compaq
Jesu og Peters profetier gikk i oppfyllelse allerede i det første århundre. Æegjerrige menn trengte seg inn i den kristne menighet og sådde splid. (2.Tim 2:16-18) 2.Pet 2:21) 22:3) I løpet av de to neste århundrene ble Bibelens rene sannhet fordervet av gresk filosofi og mange godtok i uvitenhet hedenske læresetninger som Bibelens sannhet.

I det fjerde århundre gjorde denromerske keiser Konstantin (kristendommen) til Romerrikets offisielle religion. Men den (kristendom) som han kjente, skilte seg sterkt ut fra den religion Jesus hadde forkynt. Nå trivdes ugresset slik Jeus hadde forutsagt. Det var på konstatins tid at kristenheten slik vi kjenner den idag begynte å ta form. Den degenerte form for kristendom som hadde slått rot, var fra da av ikke lenger bare en religion. Den var en del av staten og dens ledere spilte en viktig rolle i politikken. etter hvert brukte den frafalne kirke sin politiske makt på en måte som var fullstendig i strid med ibelens kristendom.

Da latin opphørte å være et språk folk brukte i dagligtale ble det behov for nye oversettelser av Bibelen. Men den katolske kirke var ikke lenger for dette. I 1079 bad Vratislav som senere ble konge i Bøhmen, pave Gregor VII om tillatelse til å oversette Bibelen til sitt folks språk. Pavens svar var nei. Han sa: Det er klart for dem som ofte tenker over det at det ikke er uten grunn at det har behaget den allmektige Gud at de hellige skrifter skal være skjult på visse steder, hvis ikke, hvis de var helt åpenbare for alle mennesker, ville de kanskje ikke bli særlig aktet, men bli gjenstand for ringeakt eller de ville kanskje bli feilaktig forstått av dem med middelmåtig lærdom men den følge at det oppstod villfarelse.

Disse religiøse autoritetene prøvde ikke å tilintetgjøre Bibelen. De prøvde å gjøre den til en fortidslevning ved å sørge for at den bare foreslå på et språk som få kunne lese. På denne måte håpet de å kune forhindre det som de kalte kjetteri, men som i virkeligheten var innvendinger mot deres autoritet. Hvis de hadde lykkes kunne det ha ført til at Bibelen bare hadde hatt kuriositetens interesse og hadde øvd liten eller ingen innflytelse i vanlige menneskeliv.

Samtidig som den katolske kirke forbød oversetting av Bibelen, gav paven sin fulle støtte til store militære felttog mot muslimene i Midt Østen. De ble kalt hellige korstog men det var ikke noe hellig ved dem. Det første korstoget folkekorstoget anslo tonen for det som skulle komme. Før den uregjerlige hæren forlot Europa, oppildnet av predikanter, vendte den seg mot jødene i Tyskland og slaktet dem ned i den ene byen etter den andre. Et av resultetene var trettiårskrigen (1618-1648) en av de frykeligste krigene i Europas historie. Hva var den grunnleggende årsaken til krigen. Katolikkenes hat til protestantene og protestanenes hat til katolikkene.

Men det er kanskje kristenhetens framferd som mer enn noe annet har hindret folk i å godta Bibelens som Guds Ord. Kristenheten hevder at den følger Bibelen. Dens framferd har imidlertid ført stor vanære over Bibelen og over benevnelsen (kristen) som apostelen Peter forutsa er sannhetens vei blitt spottet. ( 2.Pet 2.2)
AndersW
#8. Postet 08.02.2025 av AndersW
Sprøyt compaq. Det var de katolske kristne som satte sammen bibelen og utgav bibelens førsteutgave ca. år 327 e.Kr Det var også de katolske kristne som oversatte bibelen til flere språk og tilsutt utgav den først trykte bibelen ca. år 1450 Dvs. 500 år før dine Jehovas vitner trykte sin falske bibel år 1950 e.Kr
compaq
#9. Postet 09.02.2025 av compaq
andrew

Det er verdt å merke seg at New World Translation ikke er den eneste bibeloversettelsen som gjør dette. Guds navn forekommer i oversettelser av de kristne greske skrifter til hebraiske i vers hvor det er sitert direkte fra de inspirerte hebraiske skrifter. The Emphatic Diaglott ( 1864) inneholder navnet Jehova 18 ganger. Oversettelser av de kristne greske skrifter til minst 38 andre språk enn engelsk bruker også Guds navn i en eller annen form. Et eksempel er det norske bibelselskaps madagassiske oversettelse, som flere steder bruker formen Jehovah.

Det at Jesus kristus la så stor vekt på sin Fars navn, tyder på at han selv brukte det hyppig. ( Matt 6:9) ( Joh 17:6,26)

ifølge Hieronmus, som levde i det fjerde århundre etter kristus skrev apostelen Matteus sitt evangelium først på hebraisk og i det evangeliet finnes det en rekke sitater på vers i de hebraiske skrifter som inneholder Guds navn. Andre av skribentene av de kristne greske skrifter siterte fra den greske oversettelsen Septuaginta ( en oversettelse av de hebraiske skrifter til gresk, som ble påbegynt omkring år 280 f.kr) og tidlige eksemplarer av den inneholdt Guds navn med hebraiske bokstaver, noe som fremgår av fragmenter som er bevart.
AndersW
#10. Postet 09.02.2025 av AndersW
andrew

Det er verdt å merke seg at New World Translation ikke er den eneste bibeloversettelsen som gjør dette. Guds navn forekommer i oversettelser av de kristne greske skrifter til hebraiske i vers hvor det er sitert direkte fra de inspirerte hebraiske skrifter. The Emphatic Diaglott ( 1864) inneholder navnet Jehova 18 ganger. Oversettelser av de kristne greske skrifter til minst 38 andre språk enn engelsk bruker også Guds navn i en eller annen form. Et eksempel er det norske bibelselskaps madagassiske oversettelse, som flere steder bruker formen Jehovah.

Det at Jesus kristus la så stor vekt på sin Fars navn, tyder på at han selv brukte det hyppig. ( Matt 6:9) ( Joh 17:6,26)

ifølge Hieronmus, som levde i det fjerde århundre etter kristus skrev apostelen Matteus sitt evangelium først på hebraisk og i det evangeliet finnes det en rekke sitater på vers i de hebraiske skrifter som inneholder Guds navn. Andre av skribentene av de kristne greske skrifter siterte fra den greske oversettelsen Septuaginta ( en oversettelse av de hebraiske skrifter til gresk, som ble påbegynt omkring år 280 f.kr) og tidlige eksemplarer av den inneholdt Guds navn med hebraiske bokstaver, noe som fremgår av fragmenter som er bevart.
Så du tror Jehovas vitners falske bibel er gyldig fordi den har Jehova, der andre bibler har Jahve? Det er Jahve, akkurat som i haleluJAH som er riktig. Slik at også Jehova blir falskt i Jehovas vitners falske bibel, compaq

Men det er dette at Jehovas vitner ikke tror at Jesus fysisk stod opp fra graven. Som spiller dem helt ut på sidelinjen, hvor de ikke-kristne er. Skjønner ikke at du gidder å være med på noe så ukristent som det?
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen