Eg føler at i en del kristne miljøer så kan det konservative bli en grunnverdi istedenfor at Bibelen blir en grunnverdi. Imens eg ser og forstår at mye kommer ifra Bibelen, så bør vi ikke ta for god fisk at alt konservativt kommer ifra Bibelen.
Det er to bibelsteder eg vil trekke frem, som kanskje kan være utfordrende for noen, men som er viktige å huske på
Markus 12:30-31 - de største budene er å elske Gud gud og å elske vår neste som oss selv. Her sier Jesus at ingen bud er større enn disse
Det er mange ting som blir gjort der eg tenker: hvordan er dette å elske sin neste som seg selv? Et annet sted så sies det at vi skal elske våre fiender. Med sånne regler, om man følger dem, hvor kan hatet få plass.
Ja, det er folk som lever en stil som gjerne trenger formaning. Folk som lever på tvers av Bibelens lover of ord. Men la nå ikke formaning bli til hat! Vær dem heller en venn og ha ikke harde hjerter
Ordspråkene 31:10-31 - hva er en dyktig kone. Det som her er beskrevet er en kvinne som er arbeidsom, sterk og vis. En som har en god forretningssans. Både rokken og teinen er nevnt. Hun kjøper inn materialer og vever tøy og belter som hun selger til kjøpmannen. Hun kjøper inn jordstykker.
Dette er ikke en kvinne som "bare" er hjemmeværende og gjør husarbeid. Dette er en arbeidssom foretningskvinne. Men i vesten så er det en gammel tradisjon der kvinnene skal gjøre innarbeidet og mennene skal gjøre utarbeidet, som på en eller annen måte ble til at kvinner skal passe huset og menn skal jobbe. Men eg kan ikke huske å se det i Bibelen
~~~~~~
Som en oppsummering: lev ikke ukritisk konservativt, men test det mot Bibelen. Følg Bibelens lære med et åpent hjerte i blikk av Jesu liv