Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

Nerdinnen
Opprettet 17.03.2025 av Nerdinnen, dame, 27 år, Rogaland.
La oss ikke være konservative for å være konservative, men baser det på Kristus/Bibelen
Eg føler at i en del kristne miljøer så kan det konservative bli en grunnverdi istedenfor at Bibelen blir en grunnverdi. Imens eg ser og forstår at mye kommer ifra Bibelen, så bør vi ikke ta for god fisk at alt konservativt kommer ifra Bibelen.

Det er to bibelsteder eg vil trekke frem, som kanskje kan være utfordrende for noen, men som er viktige å huske på

Markus 12:30-31 - de største budene er å elske Gud gud og å elske vår neste som oss selv. Her sier Jesus at ingen bud er større enn disse

Det er mange ting som blir gjort der eg tenker: hvordan er dette å elske sin neste som seg selv? Et annet sted så sies det at vi skal elske våre fiender. Med sånne regler, om man følger dem, hvor kan hatet få plass.

Ja, det er folk som lever en stil som gjerne trenger formaning. Folk som lever på tvers av Bibelens lover of ord. Men la nå ikke formaning bli til hat! Vær dem heller en venn og ha ikke harde hjerter

Ordspråkene 31:10-31 - hva er en dyktig kone. Det som her er beskrevet er en kvinne som er arbeidsom, sterk og vis. En som har en god forretningssans. Både rokken og teinen er nevnt. Hun kjøper inn materialer og vever tøy og belter som hun selger til kjøpmannen. Hun kjøper inn jordstykker.

Dette er ikke en kvinne som "bare" er hjemmeværende og gjør husarbeid. Dette er en arbeidssom foretningskvinne. Men i vesten så er det en gammel tradisjon der kvinnene skal gjøre innarbeidet og mennene skal gjøre utarbeidet, som på en eller annen måte ble til at kvinner skal passe huset og menn skal jobbe. Men eg kan ikke huske å se det i Bibelen

~~~~~~

Som en oppsummering: lev ikke ukritisk konservativt, men test det mot Bibelen. Følg Bibelens lære med et åpent hjerte i blikk av Jesu liv

Svar på innlegg

salvationforall
#1. Postet 17.03.2025 av salvationforall
Eg føler at i en del kristne miljøer så kan det konservative bli en grunnverdi istedenfor at Bibelen blir en grunnverdi......
Som en oppsummering: lev ikke ukritisk konservativt, men test det mot Bibelen. Følg Bibelens lære med et åpent hjerte i blikk av Jesu liv
Hadde de konservative kristne vært en smule kritiske, så ville de ha sett at alt Jesus forkynte bare gjaldt for Israel. Jesus sa: "Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS."
fri
#2. Postet 17.03.2025 av fri
Så det du sier er : la oss heller praktisere humanisme, liberalisme, rasjonalisme pg feminisme... men la oss ta litt Jesus strøssel på toppen sånn at det ser bibelsk ut!

det er dette som er strømningene i tiden, folk bruker ikke bibelen som sin rettesnor, men i stedet bruker dem disse ismene som sin rettesnor
salvationforall
#3. Postet 17.03.2025 av salvationforall
Så det du sier er : la oss heller praktisere humanisme, liberalisme, rasjonalisme pg feminisme... men la oss ta litt Jesus strøssel på toppen sånn at det ser bibelsk ut!

det er dette som er strømningene i tiden, folk bruker ikke bibelen som sin rettesnor, men i stedet bruker dem disse ismene som sin rettesnor[/quote

For noe tull! Har aldri antydet noe som helst av det du skriver her. Jeg kan gjenta hva skrev:

"Jesus sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av ISRAELS HUS."

Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Kanksje "ta litt strøssel på toppen så det ser bibelsk ut"?

Hvis du mener Jesus løy så imøtegå det ut fra Bibelen.
Nerdinnen
#4. Postet 17.03.2025 av Nerdinnen
Både når det gjelder liberalisme og konservativisme så trenger vi å ha bibelen som rettesnor. Det kan både være for konservativt og liberalt for bibelen.

Og det har vært mange gudstjenester som eg har ment har vært liberale. Når man beskriver Gud med en kombo av kjønnsnøytrale eller feminine roller som istedenfor Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, så gjør det vondt og det vrir seg i hjertet. Så det kan enkelt bli for liberalt

Men for konservativt kan det også bli
salvationforall
#5. Postet 17.03.2025 av salvationforall
Både når det gjelder liberalisme og konservativisme så trenger vi å ha bibelen som rettesnor. Det kan både være for konservativt og liberalt for bibelen.

Og det har vært mange gudstjenester som eg har ment har vært liberale. Når man beskriver Gud med en kombo av kjønnsnøytrale eller feminine roller som istedenfor Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, så gjør det vondt og det vrir seg i hjertet. Så det kan enkelt bli for liberalt

Men for konservativt kan det også bli
Ikke noe som heter verken konservatisme eller liberalisme i Bibelen, de begrepene har kristne skapt selv og gjør Bibelen om til en stridens bok full av motsigelser.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen