Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Religion og tro > Debatt

madsli
Opprettet 24.03.2025 av madsli, mann, 33 år, Østfold.
Mot pride?
Hei.

Jeg er ikke kristen, men Buddhist så det er sagt, men tror på mye av det samme.

Jeg har en kristen bekjent fra en menighet jeg var med på via en venn av meg som er kristen og inviterte meg over, fra Drammen.

Denne bekjente har bl.a. vært med på debatten på NRK og mange ganger vært i avisen i Drammen for sin pride motstand på barneskole (påtvunget flaggheising osv).

Jeg er mye enig med han om akkurat dette og synes Pride har gått for langt, men er uenig med hans bruk av frykt/terror for å prøve å skremme meg til å bli kristen ved å "true" med forbannelse (evighetsild) om jeg ikke tror på det samme som han.

Dette skulle egentlig bare handle om pride, men den siste biten trengte å bli løftet kjente jeg.

Nysgjerrig på hva dere mener ut fra det jeg har sagt om både pride og skremselspropaganda brukt for å prøve å konverte meg fra Buddhisme.
Om dere er enige med skremmingen (som på meg ikke var skremmende, men opplevd som aggressivt og litt frekt/dømmende/stygt gjort) har jeg et spørsmål til dere.
Hvis denne typen metoder er akseptable, hvorfor skal f.eks ikke Islam bruke samme metoder, og hvorfor er min sjel spart med kristendom og ikke med f.eks Islam?

Takk.

Svar på innlegg

Davidos
#1. Postet 24.03.2025 av Davidos
Hei Mads,

Angående homofili og andre fili'er, så er ikke det forenlig med hva bibelen sier. Romerbrevet kap.1 er verdt å lese for svar. Anbefaler https://www.kingjamesbibleonline.org

Buddhisme er egentlig Hinduistisk av opphav, da en yogi besøkte shaolin munkene for mange mange år siden og lærte dem hvordan å kanalisere krefter fra falne engler. Det er derfor en shaolin-munk lett kan slå av hornene på en okse. Anbefaler denne fantastiske videoserien for et dypdykk i hva det dreier seg om, og her får du høre fra en konvertitt selv:

https://youtube.com/playlist?list=PLdVff81TF-q7uSl6rFDhwTvUzuQdJYp_V&si=snzedKEPd2w-SMRn

Kristne skal ikke opptre som din venn gjorde. Vi skal bare plante frø, som jeg gjør her.

Gud velsigne deg rikelig
AndersW
#2. Postet 24.03.2025 av AndersW
Hei.

Jeg er ikke kristen, men Buddhist så det er sagt, men tror på mye av det samme......

Ja, men i motsetning til Buddha, viser Jesus oss at vi kan seire over lidelsen ved å sammen med ham gå inn i lidelsens sentrum, ikke ved å distansiere oss fra lidelsen.
madsli
#3. Postet 24.03.2025 av madsli
Hei David. Takk for svar.

Vil kort svare på noen punkt i brevet eller posten din.

Jeg skriver av gammel vane at jeg er Buddhist, men dette er i virkeligheten en dårlig vane av en forenkelse.
Jeg er i virkeligheten en tilhenger av Neo-Advaita. Men de er bygd på mye av det samme. Mooji, guruen i Neo-Advaita tror på og var mye inspirert også før han ble 'opplyst', av både Jesus og Buddha.
Jeg forstår at du er skeptisk og har et annet syn på disse religionene enn jeg har.
Kommer tilbake til dette snart.

Skal se på videoen din etter dette.

Og takk for tilbakemelding ang. min kristne venn/bekjente. Jeg deler ditt syn på å kun så frø veldig mye :-)

Skal lese mer om homofili fra bibelen også. Jeg er ingen lesehest, så om du har utdrag fra ting du mener jeg bør lese om setter jeg pris på det.

Ang. fallne engler. Vel, fra ditt syn er vel kanskje alt som ikke samsvarer med din Guds kraft falne engler. Men dette er kun fra ett syn. Hvorfor skal jeg akseptere ditt syn på Gud ovenfor alle andre religioners syn? Og hvordan konseptualiserer du Gud?
Mitt syn er at Gud er en form for kjærlighet og skaperkraft og at dette ble plantet i oss.
Som det sies så er vi skapt i Hans bilde.
Men det er ikke selvet eller egoet som reflekterer dette, men vår bevissthet, som vi kun kan forstå ved å legge egoet våres vekk. Dette er da mitt syn på den saken.

Jeg vet ikke hva jeg synes om falne engler. Jeg tror det finnes mye rart mellom himmel og jord, men ikke at alle religioner bortsett fra min egen er den eneste sannhet og alt annet er fra mørkets krefter.

Ellers takker jeg deg for innlegget ditt, og skal se på videoen din nå og kommenterer kanskje igjen senere. Dette blir interessant :-)

PS: Hva tenker du om karakteren Peter Rollins? Han er en av lederene bak "ny kristendom". https://m.youtube.com/watch?v=6T8FVaI9Bc0

Forstår om du er svært skeptisk til denne videoen, spesielt tittelen. Men interessert i din tolkning.

Hilsen Mads.
madsli
#4. Postet 24.03.2025 av madsli
Hei Anders. Hva vil det si å gå inn i lidelsen?

Min forståelse eller opplevelse av Buddhismen er at Buddha, som Jesus, levde sammen med og lærte sine disipler mellom rett og galt og slikt.
Og det var lidelse som vekket han opp.
Det samme lærer guruen min Mooji oss.

Men jeg opplever at jeg ikke er klar for å våkne, etter noen opplevelser jeg har hatt.
Så jeg ser ikke på meg selv som verdig eller klar for dette, slik Mooji ønsker for vår del at vi skal (våkne). Men jeg liker å tro at jeg gjør så godt jeg kan :-) Og alt til sin tid, tenker jeg på en måte.

Hilsen Mads
Davidos
#5. Postet 24.03.2025 av Davidos
Jeg er nok ikke helt på samme grunn som deg, men jeg har vært der tidligere. Jeg var medisinmann i 20år før jeg ble kristen i 2022. Jeg har kokt mang en kjele med ayahuascha for å si det sånn.. Da jobbet jeg med demoner, eller entiteter som jeg kalte det. De manifesterer seg som vakre vesen, og passer tilfeldigvis alltid til hva du "trenger". Problemet er at dette er falne engler som utgir seg for å være bra for oss, og de spiller mye på følelser. Problemet med dem er at de henger seg fast, og krever stadig at du overgir deg til dem.

Når jeg tok imot Jesus ble jeg angrepet av de samme vesener som jeg hadde jobbet med så lenge og anså som min "familie". De la igjen menneskelig avføring på kjøkkenet mitt, kvalte min sønn og meg til dødsterskelen om natten i mange uker til akkurat samme klokkeslett, og vi hadde så lite oksygen i blodet at vi kastet opp og hikstet etter luft. Svetten spilte hver gang, altså det fosset som jeg aldri har forestilt meg var fysisk mulig.

Jeg VET hva du leker med.. Vær forsiktig.

Det finnes bare én Gud, og Han blir du kjent med gjennom Jesus. Anbefaler at du leser Matteus eller Lukas til å begynne med om du velger å se hva alle snakker om, men med egne øyne.

Når det gjelder min henvisning til romerbrevet, så er det bare 1 kapittel, og kapitlene i bibelen er utrolig korte i forhold til i en bok, og opptar ofte knapt en halv side.

Måtte Herren skinne sitt lys over deg:)
August afternoon
#6. Postet 24.03.2025 av August afternoon
Til madsli.

å skremme noen til å bli kristen er helt uakseptabelt og er ikke i tråd med det kristendommen handler om.
hvis noen ønsker å konvertere til kristendommen så er Gud tålmodig og venter på de som søker han.
i Islam så har man ikke den "luksus" med frihet og tålmodighet...kort fortalt.

når det gjelder pride så vil jeg samlet sett kalle det for ett stykke galskap som med Stortingets velsignelse
har latt dette "fenomenet" bre seg utover kongeriket.
i noen land har man tatt til motmæle slik som Ungarn av grunner som man kan lese her;
https://www.document.no/2025/03/21/ungarn-forbyr-pride-parader-vil-beskytte-barna/

får vi se noe slikt i Norge..?

Hilsen August.
madsli
#7. Postet 24.03.2025 av madsli
Hei David. Jeg har aldri tatt psykedeliske stoffer, med mindre vi teller små mengder hasj for over 10 år siden, dette er det eneste rusmiddelet jeg noen sinne har brukt.
Det var uten bruk av narkotiske stoffer eller noen form for praksis, rituale, eller lignende slik du kanskje ville forventet at jeg hadde disse opplevelsene.
Jeg er diagnotisert schizofren og hadde akkutt psykose uten rus eller andre årsaker for ca. 5 år siden. Da opplevde jeg mye rart.
Den eneste sammenhengen jeg ser mellom psykosen og årsak er at jeg ønsket bare en uke tidligere, og veldig seriøst, og jeg ba, om at livet mitt skulle forandre seg for jeg var hva skal jeg si, veldig misfornøyd med omstendighetene mine, og lei meg, på den tiden.

Hva leker jeg med?

Vi er alle her enige om at det bare finnes en Gud. Spørsmålet er hvorfor ditt bilde av din er korrekt, hvorfor ikke Islam.

Jeg kan godt lese Mattheus og Lukas, om det bare er noen sider om å gjøre.

Takk for at du delte historien din.

Takk, over deg også :-) God bless.
madsli
#8. Postet 24.03.2025 av madsli
Helt enig August :-)

Takk for innlegget og for at du som de andre her ikke støtter det jeg har kalt her for "fryktpropaganda" da jeg ikke kommer på noe bedre ord for dette.

Jeg setter pris på og er glad for at dere ikke står for slikt, og at dette er nettopp en av de store forskjellene mellom kristendom og islam, i tillegg til selvfølgelig andre uenigheter, men i det store bildet liksom er det jo en veldig stor forskjell at noen bruker tvang og andre ikke, for meg er ihvertfall dette en kritisk forskjell mellom religionene.

Mvh Mads
AndersW
#9. Postet 24.03.2025 av AndersW
Hei Anders. Hva vil det si å gå inn i lidelsen?

Min forståelse eller opplevelse av Buddhismen er at Buddha, som Jesus, levde sammen med og lærte sine disipler mellom rett og galt og slikt.
Og det var lidelse som vekket han opp.
Det samme lærer guruen min Mooji oss.

Men jeg opplever at jeg ikke er klar for å våkne, etter noen opplevelser jeg har hatt.
Så jeg ser ikke på meg selv som verdig eller klar for dette, slik Mooji ønsker for vår del at vi skal (våkne). Men jeg liker å tro at jeg gjør så godt jeg kan :-) Og alt til sin tid, tenker jeg på en måte.

Hilsen Mads
Vel ja, etter en liten titt på https://en.wikipedia.org/wiki/Mooji og https://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta
Ser jeg at dette ikke er Buddhisme men Hinduisme. Jeg har faktisk lest Upanishadene om Atman og Brahman som er ett.

I kristendommen seirer Jesus over lidelsen og døden ved å gå rett inn i den (korsfestelsen og begravelsen) for så stå opp fra graven. Gjennom å på forskjellig vis knytte seg sammen med Jesus. Kan de kristne få del i det han opplevede og sammen med ham seire over lidelsen og døden.

Eksempler på denne tankeføringen

Kol 2:12 "For i dåpen ble dere begravet med ham, og i den ble dere også reist opp med ham"

Rom 6:4 "Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv. Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham"

Ef 2:6 "
I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.
"

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus"
madsli
#10. Postet 24.03.2025 av madsli
Takk for svar Anders.

Det var et godt svar synes jeg.
Mooji referer oss til den Buddhistiske monken Thich Nhat Hanh på et punkt som forteller oss, på lik linje med Alan Watts, at det er viktig å meditere på eller contemplate døden, fordi det gjør oss mer i live, at det fungerer som manure, altså som gjødsel, som gir næring til plantene som gror.
Er et 5 min klipp på YouTube om dette som heter "Q&A Thich Nhat Hanh - What do you think about death" hvis noen skulle være interessert :-)

Innlegget ditt minnet meg om dette.

Fra mitt perspektiv var Jesus opplyst eller enlightened, frigjort fra verdenen, oppnådd Moksha, sammen med andre opplyste mestere. Er dette feil så korriger meg gjerne. Jeg er interessert i å høre alt dere evt. vil fortsette å dele om eller anbf. at jeg leser om Jesus som kan gi meg bedre forståelse, for å forstå Jesus eller deres perspektiver om han bedre, kanskje er det noe jeg ikke forstår eller vet om han som jeg burde vite.

Mvh Mads.
Her kan du skrive en melding som vil vises for alle på KristenDate.no.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen