Forum > Religion og tro > Debatt

Rachel
Opprettet 21.04.2025 av Rachel, dame, 38 år, Vest-Agder.
Hva tenker dere om Enoks bok?
Har dere noe erfaring med boken? Hva tenker dere rundt om dette?

Svar på innlegg

Seloten
#1. Postet 21.04.2025 av Seloten
Enoks bok har ofte 3 bøker i en, men det som kalles 1 Enoks bok er jeg veldig overbeiset er det man kan kalle Guds Ord.
Selv refererer Judas bok til den der han beskriver Herrens dag.

Den beskriver godt og detaljert om hvor demoner kommer fra og hvordan de opperer.
Og selfølgelig om hvordan resten av 1 Mosebok 6 med Engler som mikser med mennesker har blitt.

Absolutt en veldig insperrende bok.
Rachel
#2. Postet 21.04.2025 av Rachel
Oi ja det synes jeg er interessant at du sier det, har hørt en del om den første enoks bok men ikke så mye av de to andre, har lest en del å sett en del videoer om den boka å om teorier rundt den men vil gjerne lære mer om den å forstå den litt mer.
Seloten
#3. Postet 21.04.2025 av Seloten
Veldig kult å høre Rachel! Ja det finnes veldig mye stoff om den boka! Selv har jeg brukt Rob Skiba i mange år på mye som har med dette temaet å gjøre!

Jeg kjøpte boka i 2017 tror jeg?!
Den mener jeg beskriver selve opphavet av hvordan demoner ble til og hvordan det vil se ut i de siste dager!
Selv er jeg veldig overbevist om opphavet til kjemper og hybrider vi leser om verden over.

Mye av det mange kaller eventyr her i Norge vil passe godt med det Enoks bok beskriver.
compaq
#4. Postet 21.04.2025 av compaq
Enok ( en som er opplært, innviet) En sønn av Jared som ble født da Jared var 162 år gammel, sjuende ledd i slektlinjen fra Adam. Enok ble far til Metusjalah da han var 65 år gammel og han fikk også andre sønner og døtre.

Enok er med i fortidens store sky av vitner, tjenere for Jehova som var svært gode eksempler ved sin tro. Enok fortsatte...å vandre med den sanne Gud. ( 1.Mos 5:18,21-24) ( Heb 11:5 og Heb 12:1) Som profet forutsa han at Gud skulle komme med sine hellige myriader for å fullbyrde sin dom over de ugudelige. ( Jud 14-15) Han ble trolig utsatt for førfølgelse fordi han profeterte. Gud tillot imidlertid ikke at motstanderne drepte ham, han tok ham bort, det vil si avkortet livet hans, da han var 365 år gammel, en alder som mye lavere enn de fleste av hans samtidige oppnådde.

Enok ble forflyttet så han ikke skulle se døden, noe som kan bety at Gud hensatte ham i en profetisk transe, slik at han ikke led dødskvaler. (1.Mos 5:24) Heb 11:5,13) Han ble ikke tatt opp til himmelen noe som framgår av Jesu klare uttalelse i Joh 3:13. Enok var ikke å finne noe sted, så det ser ut at Jehova fjernet hans legeme, slik han også fjernet Moses legeme. (5.Mos 34:5-6) ( Jud 9)

Det er ikke Enok som har skrevet den såkalte Enoks bok ( Henoks bok) Enoks bok er ikke inspirert men er et apokryfisk skrift som ble forfattet mange hundre år etter Enoks tid trolig i det andre eller det første århundre f.v.t.
Davidos
#5. Postet 22.04.2025 av Davidos
Veldig kult å høre Rachel! Ja det finnes veldig mye stoff om den boka! Selv har jeg brukt Rob Skiba i mange år på mye som har med dette temaet å gjøre!

Jeg kjøpte boka i 2017 tror jeg?!
Den mener jeg beskriver selve opphavet av hvordan demoner ble til og hvordan det vil se ut i de siste dager!
Selv er jeg veldig overbevist om opphavet til kjemper og hybrider vi leser om verden over.

Mye av det mange kaller eventyr her i Norge vil passe godt med det Enoks bok beskriver.
Opphavet til djevler, eller demoner som de kalles i dag, finner vi i bibelen når Satan ble kastet ut av himmelen med 1/3 av englene. Enochs bok er en risikabel bok å lese for mange, da den oftere fører til villfarelser fremfor innsikt. Det er min mening, du står fritt til å ha din egen.
Seloten
#6. Postet 22.04.2025 av Seloten
Det er veldig mange delte meninger om Enoks bok, så ja jeg ser hvordan du ser det David.
Om det mennesker og meg selv kaller troll bare er demoner blir ren spekulasjon.

At det faktisk har eksistert kjemper, er vel ingen myte. Det finnes veldig mye som tilsir det. Skriften alene som idag består av 66 bøker og brev innholder også stoff om kjemper, for og nevne noen: goliat og kjempen Og.

For og forstå fremtiden må vi forstå fortiden.

Selv ser jeg ikke bort fra at slik det var i Noas dager vil det bli i de siste, og da ikke bare at mennesker hjerte var ondt hele dagen, men at skapninger vil manifistre og komme ut.

At det da er demoner og djevler...JA! men om de faktisk har en kjødlig kropp å gå i tror jeg.
Mener selv ekte historie, vitnesbyrd og skriftene sier sitt.

Kan slike ting bli en avgud og ta fokuset bort fra mer essensiele ting? ja.

Forkynneren 12. vers: 12-14.

Shalom
Rachel
#7. Postet 23.04.2025 av Rachel
Oi sånaryig du nevne Rob Skiba, han følge jeg faktisk på YouTube, han har mye interessant men er en god stund siden jeg har sett noe videoer fra han, kanskje jeg burde se om igjen noen av de for å oppfriske litt hukommelsen igjen, det er litt tungt stoff å gå gjennom, så kanskje penn å papir kan være lurt for min del for å få med meg mere å huske bedre,
ja jeg tror det står mye der om opphavet til demoner å hvordan ting var på den tiden, sett en del andre videoer om det å, så variere litt på hvem jeg ser på sånn at jeg får bredere perspektiv å informasjon om det.
Rachel
#8. Postet 23.04.2025 av Rachel
Ja jeg kan se den delen som du sier her, så derfor er jeg glad enoks bok ikke er i Bibelen, for det er Bibelen som er vår rettesnor, enoks bok kan sees som en historie bok som for eksempel: 2 verdens krig, revolusjonen i Frankrike å Russland, men jeg er enig at enoks bok er ikke Bibelen å en må se på enoks bok som historisk, ikke som en rettesnor, det er Bibelen som er vår rettesnor å den vi skal ta oss til å bli personlig kjent med, Jesus er den vi skal ha i fokus i hjertene våre å prøve å leve etter det ved å være leda av Han.
Davidos
#9. Postet 23.04.2025 av Davidos
5 Så sier Herren: Forbannet er den mann som setter sin lit til mennesker og holder kjød for sin arm, som vender sitt hjerte fra Herren. 6 Han er som en busk i ødemarken og får ikke se at det kommer noe godt. Men han skal bo på avsvidde steder i ørkenen, i et saltland der ingen bor. 7 Velsignet er den mann som stoler på Herren, og lar Herren være sin tillit. 8 Han skal bli lik et tre som er plantet ved vann og skyter røttene ut ved en bekk. Det frykter ikke når heten kommer. Alltid har det grønne blad. Det sørger ikke i tørre år og holder ikke opp med å bære frukt. 9 Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, ubotelig sykt er det. Hvem kjenner det? 10 Jeg, Herren, ransaker hjerter og prøver nyrer. Jeg gir enhver etter hans ferd, etter frukten av hans gjerninger.
Jeremia 17:5-10
Seloten
#10. Postet 23.04.2025 av Seloten
Hehe, ja det er vel noe Rob sjølv kunne ha sagt!XD
Med tanke på å se det mer som ett historisk dokument.

Selv ble jeg interessert i det arbeidet Rob gjorde med tanke på Gen 6 og hvordan dette vil komme tilbake.

Han har også mye av skylden på hvordan jeg idag ser på verdens kosmos.

En litt artig historie, jeg ble veldig fasinert av jobben han gjorde med tanke på det du nå spør om Rachel, men Jesus hadde andre planer...

Virtuel House church bør du lytte til! Det er rett og slett godis før radikale Jesus følgere:)

Anbefaler sesongen 2017.
Bless u siss!