Forum > Religion og tro > Debatt

Salvationforall2
Opprettet i går kl 09:56 av Salvationforall2, mann, 73 år, ikke angitt.
Bør menigheter som forkynner helveteslæra miste statsstøtte??
Og bør ikke barnevernet gripe inn?

Foreldre som møter opp i slike menigheter tar med barna sine med på møtene. Kan forkynning av helvetslæra være et skjult og indirekte middel til å tvinge barn og unge til å bli værende i menigheten?

Vi har hatt rettssaker hvor staten har prøvd å ta statsstøtte bort fra menigheter som truer medlemmer med total avvisning hvis de bryter ut av menigheten.

Men er det ikke mye alvorligere å indirekte hindre medlemmer å forlate menigheten av frykt for å havne i helvete til evig tortur og pine?

Er det en slik forkynning Kristus tenkte på da han sa:

"Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal sette dere fri"?

Svar på innlegg

Sondre B
#1. Postet i går kl 10:29 av Sondre B
Generelt sett er det vel best å prøve å se ting i sin sammenheng heller enn å basere sin lettbente argumentasjon på enkeltvers.

Det finnes mye usunn forkynnelse og usunn sosial kultur. Skriften sier ikke at vi skal slutte å snakke med den som forlater menigheten. Men det betyr ikke at man ikke skal forkynne hele Skriftens budskap. Nøyaktig hvilke detaljer som blir riktige å utbrodere om fortapelsen blir en sak for seg. Der har nok vært sagt mange ting om dét som ikke egentlig har en god basis i Skriften.
Salvationforall2
#2. Postet i går kl 11:00 av Salvationforall2
Generelt sett er det vel best å prøve å se ting i sin sammenheng heller enn å basere sin lettbente argumentasjon på enkeltvers.

Det finnes mye usunn forkynnelse og usunn sosial kultur. Skriften sier ikke at vi skal slutte å snakke med den som forlater menigheten. Men det betyr ikke at man ikke skal forkynne hele Skriftens budskap. Nøyaktig hvilke detaljer som blir riktige å utbrodere om fortapelsen blir en sak for seg. Der har nok vært sagt mange ting om dét som ikke egentlig har en god basis i Skriften.
Dette ble jeg ikke særlig klokere av.

Tåkeprat?
fri
#3. Postet i går kl 11:35 av fri
Svaret er Nei, det man bør ta avstand fra er deg med din liberalisme som nekter at fortapelsen eksisterer.

Jesus advarer mange ganger om evig ild og at de som lever i synd vil bli kastet i ildovn, det ventes bokstavelig talt en tortur i ild for de som dør uten å være rettferdiggjort i Kristus, alle dine sanser og ditt sinn vil være i tortur dag og natt uten hvile, det er bibelen.

man får håpe at ildsjøen er en utslettelse, det står at agnene skal brennes opp osv

så nå har du litt å bli trigget for, men du være mye mer redd for liberalteologi om du praktiserer det

stå for hele Guds ord
Salvationforall2
#4. Postet i går kl 12:00 av Salvationforall2
Svaret er Nei, det man bør ta avstand fra er deg med din liberalisme som nekter at fortapelsen eksisterer.

Jesus advarer mange ganger om evig ild og at de som lever i synd vil bli kastet i ildovn, det ventes bokstavelig talt en tortur i ild for de som dør uten å være rettferdiggjort i Kristus, alle dine sanser og ditt sinn vil være i tortur dag og natt uten hvile, det er bibelen.

man får håpe at ildsjøen er en utslettelse, det står at agnene skal brennes opp osv

så nå har du litt å bli trigget for, men du være mye mer redd for liberalteologi om du praktiserer det

stå for hele Guds ord
Her var helvetslæra for alle penga! Hadde jeg vært et sart sjel hadde jeg nok blitt alvorlig redd og engstelig, i verste fall fått alvorlige psykiske traumer og plager, med skrekk og frykt sannsynligvis helt inn i dødsleiet!

Kanskje det er en "fri"hetsfølelse for noen å få herske slik med folk?

At noen kristne i det hele tatt tør å påstå denne terrorlæra uten i det hele tatt grundig å ha undersøkt hele Skriften og hva orginalspråkene sier om det, fremstår for meg som totalt uansvarlig. Dette minner meg sterkt om hersketeknikk og skremselspropganda uten grunnlag i Bibelen.
compaq
#5. Postet i går kl 15:28 av compaq
Fork 9:5: De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting.
Når de døde ikke vet noen ting, kan de heller ikke ikke pines.

Hvor kommer læren om evig pine fra. I det gamle babylonia og Assyria blir underverden, skildret som et sted fullt av redsler og forferdelig sterke og rasende guder og demoner hersker over den. De første vitnesbyrd om flammene i kristenhetens helvete finner vi i religionen i det gamle Egypt. Skildringer av helvete på malerier i katolske kirke og så videre. ( The Religion Of Babylonia and Assyria) ( The book of the Dead)

Men denne gudsbespottelige lære har egentlig mye dypere røtter. Alle de oppfatninger som er forbundet med læren om et brennende pinested, bakvasker Gud og skriver seg fra ham i første rekke har bakvasket Gud ( Djevelen, hvis navn betyr bakvasker), fra ham som Jesus Kristus kalte løgnens far. ( Joh 8:44)
fri
#6. Postet i går kl 17:06 av fri
Hvis du har undersøkt skriften så veldig så føl deg fri til å sittere noen vers og forklare, det har du enda ikke gjort.

Jesus sier uttrykelig at om man lever i synd så går man fortapt, da kommer man til ett sted hvor du blir torturert...

den rike mannen ble torturert i ild, han ba om en dråpe vann

Jesus sier at om ett av dine lemmer fører deg til dall så er det bedre å hugge dem av og gå uten dem inn i himmelenes rike enn p bli funnet i en tilstand av uverdighet...

det er også MASSE andre skriftsteder som understreker viktigheten av en hellig vandring, og at vår slutt frelse er betinget av omvendelse.

MEN man får inntrykk av at om noen står for ting som det jeg nevner her så er man i mot de gode og positive tingene i bibelen og ved Gud, naturligvis er ikke det tilfellet, man skal ha en balansert lære som tar med seg hele bredden i Guds ord.

men når Jesus snakker om evig ild og tortur og fortapelse så er ikkecdet metaforer forcett trivelig sted eller det å sove...

om man tar ett vers som "de døde vet ingen ting" og begrunner en lære som dere kommer med på det så blir det tragisk.

dere røver også Guds hjord fra det livsforvandlende og radikale livet dem jan leve for Jesus når man får høre hele Guds ord, det at helvete blir en virkelighet er også en del av dette.
Salvationforall2
#7. Postet i går kl 18:20 av Salvationforall2
Hvis du har undersøkt skriften så veldig så føl deg fri til å sittere noen vers og forklare, det har du enda ikke gjort.

Jesus sier uttrykelig at om man lever i synd så går man fortapt, da kommer man til ett sted hvor du blir torturert...

den rike mannen ble torturert i ild, han ba om en dråpe vann

Jesus sier at om ett av dine lemmer fører deg til dall så er det bedre å hugge dem av og gå uten dem inn i himmelenes rike enn p bli funnet i en tilstand av uverdighet...

det er også MASSE andre skriftsteder som understreker viktigheten av en hellig vandring, og at vår slutt frelse er betinget av omvendelse.

MEN man får inntrykk av at om noen står for ting som det jeg nevner her så er man i mot de gode og positive tingene i bibelen og ved Gud, naturligvis er ikke det tilfellet, man skal ha en balansert lære som tar med seg hele bredden i Guds ord.

men når Jesus snakker om evig ild og tortur og fortapelse så er ikkecdet metaforer forcett trivelig sted eller det å sove...

om man tar ett vers som "de døde vet ingen ting" og begrunner en lære som dere kommer med på det så blir det tragisk.

dere røver også Guds hjord fra det livsforvandlende og radikale livet dem jan leve for Jesus når man får høre hele Guds ord, det at helvete blir en virkelighet er også en del av dette.
At helvete ikke er bibelsk, kan jeg ikke forklare i en tråd med så korte kommentarer som denne tillater. Men jeg kan gi deg en link om det, så får du selv se det....hvis du vil da, da må du si fra så skal jeg finne den til deg.

En sint Gud skaper visst sinte mennesker, kan det se ut som. Han vil bare frelse ca 4-5 % av alle mennesker som har levd, resten havner i helvete. Gud, som er almektig, har visst tapt for Satan, en gedigen seier for ham, kan de se ut som.

Og Hvilken frelse og fortapelse er det Jesus snakker om....kan du forklare det?

Jeg anbefaler deg å lese min nyeste tråd nå, om kristne kan være født på nytt-frelste, se spesielt mitt svar#2 til Inia.

ALLE VIL EN GANG BLI FRELST, mitt profilnavn er egentlig feil...det skulle stå "Salvationtoall".
Andor
#8. Postet i går kl 18:44 av Andor
Rom 11 er helt lart enig. Men man kan begynne og lure nå man leser Jesus sine ord,og Lasarus og den rike mannen. Men det er ikke evig pine i følge Åp der det står den annen død når helvete går i ildsjøen.

På grunn av evangeliet er de blitt Guds fiender, for at dere skal få frelsen. Men på grunn av utvelgelsen er de elsket av Gud, for fedrenes skyld. 29 For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall. 30 Dere var en gang ulydige mot Gud, men nå har dere fått barmhjertighet fordi de andre var ulydige. 31 På samme måte har de nå vært ulydige, men den barmhjertighet dere har fått, skal føre til at også de nå får barmhjertighet. 32 Gud lukket alle inne i ulydigheten for å kunne forbarme seg over alle.

fri
#9. Postet i går kl 23:30 av fri
Ja jeg håper at ildsjøen er en utslettelse, det kan tyde på det - agnene skal brennes opp med ild som ikke kan slukkes.

"dette er den annen død"

men fortapelsen / dødsriket er ett pinens sted fram til dommen tror jeg
Inia
#10. Postet i dag kl 00:03 av Inia
Vi får holde fokus på at Gud er en barmhjertig og rettferdig Gud i dette tema. Hva tenker dere om historien om den lille jenta som døde og Jesus sa sov og vekket opp til live igjen.