Jeg pleier ikke bruke ordet frelst. Han er frelst eller hun er frelst, jeg er frelst.
Bare Gud kjenner dypet i våres hjerter.
Født på ny, en ydmyk overgivelse, tanker, handling, karakter bygget på Guds Ord.
I begynnelsen var Ordet og Ordet var hos Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved Han og uten Han er ikke noe blitt til av alt som er blitt til. I Han var liv og livet var menneskenes lys. Og lyset skinne i mørket, og mørket tok ikke imot det. Det evige Ordet. Jonannes Evangelium 1. Ordet som en betegnelse på Kristus, Jesus.
Det sanne lys som opplyser hvert menneske kom til oss, lærte oss, døde for oss.
Noen har vitnet om at de har kjent en gjenfødelse umiddelbart etter de forsto hvem og hva Jesus er. Jeg tror det er mulig, men for mange igjen er det en gradvis gjenfødelse som skjer i våres hjerter. Hvordan kan jeg ikke forklare, det er slik det er når såkornet legges i jorda. Vi ser bare at noen sår, noen vanner og at Gud gir veksten.
Ja, Inia...du kan ikke forklare, men gjør det likevel?
Men Bibelen kan forklare. Jeg sier ikke noe av det du siterer fra Bibelen er feil.
Rom. 8:2 " For Livets Ånds Lov har i Kristus gjort meg fri fra Syndens og Dødens Lov."
Det er først når menneskene i Bibelen ikke kan synde og ikke kan dø de er frelst. Det skjer først ved oppstandelsen.
Kristus er den førstefødte av de døde Kol. 1:18 "....Han er opphavet, den førstefødte av de døde."
Jesus var født i et Adams legeme, han kunne både synde og dø, det er derfor han er den første Adam, og det var derfor Djevelen friste ham. Han var født med synd i seg, men han gjorde alltid sin Fars vilje, derfor var han ingen synder.
Han var den "førstefødte av de døde." Han var den første som ble frelst, 1. Kor. 15:20 "Men nå er Kristus oppstått fra de døde og blitt førstegrøden av dem som er sovnet inn."
Hebr. 5:7 "Han har i sitt kjøds dager (da han var i sitt Adamske legeme), med sterkt skrik og tårer, båret fram bønner TIL HAM SOM KUNNE FRELSE HAM FRA DØDEN, OG HAN BLE BØNNHØRT for sin gudsfrykt."
Jesus var i døden i 3 døgn, bare hans Far kunne frelse ham fra den, se Hebr. 5:7. Det skjedde ved hans oppstandelse, da ble han den FØRSTEFØDTE. Kun ved en oppstandelse fra de døde kan mennesker bli "født på nytt."